Evasion in public higher education in Brazil
a case study of the University of São Paulo
Keywords:
dropout, higher education, public educationAbstract
Evasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of
this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the
academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the
University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas
of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures
highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion.
Downloads
References
ADACHI, Ana Amélia Chaves Teixeira. Evasão de estudantes de cursos de graduação da
USP - Ingressantes nos anos de 2002, 2003, 2004. 2017. Tese (Doutorado em Educação) -
Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
AINA, Carmen. Parental background and university dropout in Italy. Higher Education,
Suiça, v. 65, n. 4, p. 437-456, 2013
ALVES, Moyses de Oliveira Pereira; GAYDEZKA, Beatriz; CAMPOS, Ariana de. Projeto
para Registro e Controle da Evasão na UFTM. Rev. Triang, Uberaba, MG, v. 11, n.1, p. 125-
, jan./abr. 2018.
AMBIEL, Rodolfo A. M. Construção e validade de construto da Escala de Motivos para
Evasão do Ensino Superior. Avaliação Psicológica, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 41-52, 2015.
BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Cláudio Simon. “Não havia outra saída”: percepções de
discentes evadidos sobre o abandono do curso superior. Psico-USF, Campinas, SP, v. 14, n. 1,
p. 95-105, 2009.
BERNARDO, Ana, et al. Freshmen Program Withdrawal: Types and Recommendations.
Frontiers in Psychology, Lausanne, Switzerland, v. 8, p. 1-11, 2017.
Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 02, p. 248-259, jul. 2022 258
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
(INEP). Censo da Educação Superior. dez 2020. Disponível em:
http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior Acesso em: 20 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Altos índices de desistência na graduação revelam
fragilidade do ensino médio, avalia ministro. 06 out 2016. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/32044-censo-da-educacao-superior. Acesso em: 7
jul. 2020.
CARDOSO, Claudete Batista. Efeitos da política de cotas na Universidade de Brasília:
uma análise do rendimento e da evasão. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) -
Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
CARVALHO, Marisa; TAVEIRA, Maria Céu. A implementação de decisões vocacionais:
Revisão da literatura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, SP, v. 13,
n. 1, p. 27-35, 2012.
CASANOVA, Joana, et al. Abandono no ensino superior: impacto da autoeficácia na intenção
de abandono. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, SP v. 19, n. 1, p.
-49, 2018.
SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo e; MOTEJUNAS, Paulo Roberto; HIPÓLITO, Oscar;
LOBO, Maria Beatriz de Carvalho Melo. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos
de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007.
FONSECA, Márcia Souza, et al. A oferta de matrículas e cursos de licenciatura presenciais
em universidades gaúchas. Educação (UFSM), Santa Maria, RS, v. 44, p. 57-1, 2019.
FRITSCH, Rosangela; ROCHA, Cleonice; VITELLI, Ricardo Ferreira. A evasão nos cursos
de graduação em uma instituição de ensino superior privada. Revista Educação em Questão,
Natal, RN, v. 52, n. 38, p. 81-108. 2015.
KASSAI, José Roberto, et al. Reflexões sobre o nível de evasão e o custo anual per capita
das unidades de ensino da USP com base no método inquired balance sheet. Rio de
Janeiro: ANPAD, 2010.
KLEIN, Ruben. Como está a educação no Brasil? O que fazer? Ensaio: Avaliação política e
pública da educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 14, n. 51, p. 139-171, 2006.
LAMERS, Juliana Maciel de Souza, et al. Retenção e Evasão no ensino superior público:
Estudo de caso em um curso noturno de odontologia. Educação em Revista, Belo Horizonte,
BH, n. 33, p. 1-26, 2017.
LOBO, Maria Beatriz Carvalho de Mello. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro:
aspectos gerais das causas e soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino
Superior. Cadernos, Brasília, DF, v. 25, 2012.
MARTUCCELLI, Danilo. Cambio de rumbo: la sociedade a la del indivíduo. Santiago:
LOM Ediciones, 2007.
MATTA, Cristiane Maria Barra da; LEBRÃO, Susana Marraccini Giampietri; HELENO,
Maria Geralda Viana. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino
Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 02, p. 248-259, jul. 2022 259
superior: revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, SP, v. 21, n. 3,
p. 583-591, 2017.
MELLO, Simone Portela Teixeira de et al. O fenômeno evasão nos cursos superiores de
tecnologia: um estudo de caso em uma universidade pública no sul do Brasil. In: COLÓQUIO
INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA, 13, 2013. Buenos Aires.
PELTIER, Gary L; LADEN, Rita; MATRANGA, Mirna. Student persistence in college: a
review of research. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice,
Thousand Oaks, CA, v.1, p. 4, p. 357-375, 1999.
PINHO, Ana Paula Moreno; TUPINAMBÁ, Antonio Caubi Ribeiro; BASTOS, Antonio
Virgílio Bittencourt. O desenvolvimento de uma escala de transição e adaptação acadêmica.
Revista de Psicologia, Fortaleza, CE, v. 7, n. 1, 2016.
RISTOFF, Dilvo. A tríplice crise da universidade. Avaliação: Revista da Avaliação da
Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 9-14, 1999. Suplemento 01. Disponível em:
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/1065.
RISTOFF, Dilvo. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socio-econômico
do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior,
Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 3, p. 723-747, nov. 2014. Disponível em:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.