Pensamento imaginativo e formação humana na sociedade contemporânea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n3p709-724

Abstract

We propose, in the article, (re) to take the reflection on the subject of the imaginative thought and its implications for the formative processes before the contemporary way of life. Aware that such a goal is deeply complex and obtuse, we will make epistemic cuts in all conceptual instances of the problem: we will deal with some aspects of contemporaneity from an article by the philosopher and professor Pedro Georgen; we will approach the conception of imagination from two philosophers belonging to Critical Theory, Walter Benjamin and Theodor Adorno; Finally, we will make a reflexive effort to indicate indicatives about human formation in this context, especially with regard to the imaginative capacity, incentive of autonomy, dialogue and criticality; all vital aspects for establishing what Georgen calls a meeting, a suggested way to deal with the ways of life in today's societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel da Silva Rossetto, Universidade de Passo Fundo

Doutor e Mestre em Educação; Graduação em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo/UPF; Curso de Desenvolvimento Cognitivo pelo Centro de Desenvolvimento Cognitivo do Paraná; Pós-graduado em MBA em Gestão de Pessoas pela Faculdade Meridional IMED. Atualmente é professor no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade de Passo Fundo/RS. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Ensino de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia, pedagogia, diálogo, metodologia, ética, lógica e ensino; além de vasta experiência com formação de professores.

Published

2019-12-09

How to Cite

ROSSETTO, Miguel da Silva. Pensamento imaginativo e formação humana na sociedade contemporânea. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, 2019. DOI: 10.22483/2177-5796.2019v21n3p709-724. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3433. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Formação Humana e Educação: perspectivas contemporâneas