Teachers Pedagogical Coordinators

a look at the performance and professional challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p483-502

Keywords:

Pedagogical coordinator professor, Professional performance, Formative processes.

Abstract

This study aimed to analyze the performance of the Pedagogical Coordinators, Teachers of elementary school II, in a municipal network, highlighting the challenges still found, for these professionals, two decades after the implementation of their functions. Through a descriptive and exploratory study questionnaires applied to 7 PCPs in the year 2017 the research revealed a profile of: experienced professionals in teaching; committed to the ongoing training of staff; defenders of HTPC as the largest training space and dialogue with peers; managing partners of the school. Also revealed challenges in performance of their duties such as: difficulty of autonomy due to political constraints; gaps in initial training; need for continuing training; lack of preparation and performance of job insecurity; diversion of functions; lack of support from the Municipal education.

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Author Biographies

Márcia Regina Onofre, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar-São Carlos

A docente é Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), professora e chefe do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da Universidade Federal de São Carlos. É professora do curso de Pedagogia a Distancia da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UFSCar) e coordenadora de gestão do PIBID Pedagogia EaD/UFSCar. É pesquisadora e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Processos Formativos e Saberes da Docência da Universidade Federal de São Carlos. 

Carolina Alves Oliveira, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar-São Carlos

Possui graduação em Letras - Alemão pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2006) e em Pedagogia pela Universidade Metropolitana de Santos. Mestrado profissional em andamento em Programa de Pós Graduação em Educação - UFSCar

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Published

2021-08-30

How to Cite

ONOFRE, Márcia Regina; OLIVEIRA, Carolina Alves. Teachers Pedagogical Coordinators: a look at the performance and professional challenges. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 483–502, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p483-502. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3663. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda