A look at the construction of school curricula for education
bibliographic studies
DOI:
https://doi.org/10.22484/2177-5788.2021v47n1p141-155Keywords:
School curricula, Curricular theories, Curricular developmentAbstract
The article aims to present the theoretical foundations that led to the stimulation and formatting of school curricula. For that, it is necessary to present the preambles of the school curriculum, to point out the aspects that involve its development and if the context is considered at the time of its formulation. For this purpose, we will approach the theme from a qualitative point of view, using the bibliographic method. As a result, it was revealed that the process of preparing school curricula considers the theoretical assumptions, the desires and expectations of people in society and uses more than one pedagogical chain for this.
Downloads
References
BOBBITT, John Franklin. The curriculum. Lisboa: Didactica, 2004.
CARNOY, Martin. Education as cultural imperialism. Nova York: Longman, 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GRUNDY, Shirley. Curriculum: product of práxis. Londres: The Falmer Press, 1987.
MOREIRA, Antônio Flávio. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 2011.
PACHECO, José A. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 1996.
RIBEIRO, Antônio C. Desenvolvimento curricular. Lisboa: Texto, 1990.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2002.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
TYLER, Ralph W. Princípios básicos de currículo e ensino. Porto Alegre: Globo, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a REU - Revista de Estudos Universitários. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.