Desert of news

a look at the difference in media supply between large urban centers and small cities in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2022v48id4955

Keywords:

media geography, news desert, cities

Abstract

The paper proposes an analysis on the dynamics of news media distribution in the municipalities of Paraná, from the capitalist organization of space and the dynamics of social inequalities in the organization of the city and access to constitutional rights. Using data from the base of Projor (2019) on news deserts in the country, we can observe the indication of a relation of the supply and geographical scope of news-producing vehicles in the 399 municipalities of Paraná with the population incidence and highest Human Development Index (HDI). This centrality creates a map of disproportionate distribution of news production in the state, which can result in a consequent disparity of news coverage and the promotion of a scenario of invisibilization of local information, fundamental to the exercise of citizenship, whether in the electoral process, or in the capacity of perception of rights and organization for demands for the realization of these rights by the public power.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.

BARROS, Janaina Visibeli. Meios de comunicação na territorialização do capital. Matrizes, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 261-287, maio/ago., 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=143066518015. Acesso em: 21 fev. 2022.

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

BUCAY, Yemile. America’s growing news deserts. Portal da Columbia Journalism Review. 2017. Disponível em: https://www.cjr.org/local_news/american-news-deserts-donuts-local.php. Acesso em: 22 jan. 2022.

CHOMSKY, Noam; HERMAN, Edward S. A manipulação do público: política e poder econômico no uso da mídia. São Paulo: Futura, 2003.

COHN, Gabriel. Sociologia da comunicação: teoria e ideologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

FORNÄS, Johan. Media passages in urban spaces of consumption. In: JANSSON, André; FALKHEIMER, Jesper (org.). Geographies of communication: the spatial turn in media studies. Suécia: Nordicom, 2006.

GOMES, Wilson. Jornalismo, fatos e interesses: ensaios de teoria do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

HARVEY, David. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.

HUNTER, Allice. Mapa do IDH do Paraná. Dezembro de 2018. Wikipedia. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Lista_de_munic%C3%ADpios_do_Paran%C3%A1_por_IDH-M#/media/Ficheiro:Mapa_do_IDH_do_Paran%C3%A1_(2010).svg. Acesso em: 22 jan. 2022.

IBGE. Sinopse do Censo Demográfico, 2010. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49230.pdf. Acesso em: 22 jan. 2022.

LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Paris: Anthropos, 2000.

LIPPMANN, Walter. Opinião pública. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

McCOMBS, Maxwell. A teoria da agenda: a mídia e a opinião pública. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

PROJOR. Atlas da notícia: mapeando o jornalismo local no Brasil. Instituto para o Desenvolvimento do Jornalismo (Projor), 2019. Disponível em: https://www.atlas.jor.br/desertos-de-noticia/. Acesso em: 05 maio 2021.

ROSCOE, Beatriz. Internet é principal meio de informação para 43%: TV é mais usada por 40%. PODER360, 2021. Disponível em: https://www.poder360.com.br/midia/internet-e-principal-meio-de-informacao-para-43-tv-e-preferida-de-40/. Acesso em: 22 jan. 2022.

SANTOS, Milton. O espaço da cidadania e outras reflexões. Porto Alegre: Fundação Ulysses Guimarães, 2011.

SANTOS, Milton. Classificação funcional dos jornais brasileiros: as regiões jornalísticas (1955). Noticiários da Rede Alcar, [S.l.], ano 7, n. 83, nov. 2007. Disponível em: http://www2.metodista. br/unesco/rede_alcar/Rede_Alcar_83/serie_imprensa.htm. Acesso em: 05 maio 2021.

SINGER, Paul. Economia política da urbanização. São Paulo: Contexto, 1998.

Published

2022-11-19

How to Cite

RIBEIRO, Alexsandro; LÁZARO FERREIRA BARROS JÚNIOR, José. Desert of news: a look at the difference in media supply between large urban centers and small cities in Paraná. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 48, p. e022011, 2022. DOI: 10.22484/2177-5788.2022v48id4955. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/4955. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos