Education and politics

a dialectical analysis of education in time of political "neutrality"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p873-891

Keywords:

Politics, Dialectic, Education

Abstract

Abstract: One of the most visible discussions at the moment in Brazilian education is the proposal of separation, or defense of "neutrality" in the relation between education and politics, carried out by the movement School Without Party. This paper is inserted in this discussion with the main objective of problematizing the contradictions inherent to this debate. To do so, we use as methodology of analysis the principles of dialectical historical materialism that will allow us to make explicit that education and politics as separate entities shows itself to be impossible. School education is political in its essence, being the space of introjection of norms, knowledge and, in the current mode of production, it is a space of social struggles. With this we see that the defense of an "apolitical" school is of interest in a policy that seeks to domesticate a people, which, rather than being able to create a specific law on this subject, seeks to inhibit any source of resistance that may arise in a space like school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Mendes da Rocha Junior, Secretária de Estado da Educação - PR

Mestre em Educação pela UNICENTRO-PR. Professor da Rede Estadual de Educação Básica do Paraná. 

Adair Ângelo Dalarosa, UNICENTRO

Doutor em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICENTRO-PR.

References

BOITO JUNIOR, A. Os atores e o enredo da crise política. In: JINKINGS, I.; DORIA, K.; CLETO, M. (org.). Por que gritamos golpe?: para entender o impeachment e a crise política ano Brasil. São Paulo: Boitempo, 2016. p. 23-30.

BOTTOMORE, T. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BRASIL. Projeto de lei nº 867, de 23 de março de 2015. Brasília: Câmara dos Deputados, 2015 - Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=1050668. Acesso em: 25 abr. 2019.

BRASIL. Projeto de lei nº 246, de 04 de fevereiro de 2019. Brasília: Câmara dos Deputados, 2019. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2190752. Acesso em: 25 abr. 2019.

BRUNS, Barbara; LUQUE, Javier. Professores excelentes: como melhorar a aprendizagem dos estudantes na América Latina e no Caribe. Washington: Grupo Banco Mundial, 2014. Disponível em: http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/Highlights%20&%20Features/lac/LC5/Portuguese-excellent-teachers-report.pdf. Acesso em: 3 maio 2016.

CURY, C. R. J. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

DURKHEIM. E. Educação e sociologia. Petrópolis: Vozes, 2011.

ESCOLA SEM PARTIDO. Brasil. Disponível em: http://www.escolasempartido.org/quem-somos. Acesso em: 27 mar. 2019a.

ESCOLA SEM PARTIDO. Brasil. Disponível em: http://escolasempartido.org/anteprojeto-lei-estadual/. Acesso em: 27 mar. 2019b.

FALLEIROS. I.; NEVES, L. M. W. Mudanças na natureza da educação básica. In: MARTINS, A. S.; NEVES, L. M. W. (orgs.). Educação básica: tragédia anunciada. São Paulo: Xamã, 2015. p. 103-158.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FRIGOTTO, G. (org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.

KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

KOSIK. K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

MARX, K. Prefácio à contribuição à crítica da economia política. In: CONTRIBUIÇÃO à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008. p. 45-52.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã: Feuerbach – a contraposição entre as cosmovisões Materialista e Idealista. São Paulo: Martin Claret, 2005.

MELO, A. A. A. et al. Mudanças na educação básica no capitalismo neoliberal de terceira via no Brasil. In: MARTINS, A. S.; NEVES, L. M. W. (org.). Educação básica: tragédia anunciada. São Paulo: Xamã, 2015. p. 23-44.

MIGUEL, L. F. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” – Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016.

NEVES, L. M. W. O professor como intelectual estratégico na disseminação da nova pedagogia da hegemonia. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia, GO: ANPEd, 2013. p. 6-15. Disponível em http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_encomendados/gt05_trabencomendado_lucianeves.pdf. Acesso em: 2 set. 2017.

PENNA, F. de. A. A Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017. p. 35-48.

PONCE, A. Educação e luta de classes. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

RODRIGUES, N. Da mistificação da escola à escola necessária. São Paulo: Cortez, 1987.

SANFELICE, J. L. Dialética e pesquisa em educação. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (orgs.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 69-94.

SAVIANI, D. Educação e democracia. 3. ed. São Paulo: Cortez editora/Autores associados, 1984.

SCHLESENER, A. H. A escola de Leonardo: política e educação nos escritos de Gramsci. Brasília: Liber livro, 2009.

SNYDERS, G. Escola, classe e luta de classes. Rio de Janeiro: Moraes Editora, 1977.

Published

2020-12-23

How to Cite

ROCHA JUNIOR, João Mendes da; DALAROSA, Adair Ângelo. Education and politics: a dialectical analysis of education in time of political "neutrality". Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 873–891, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p873-891. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3667. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda