The discourse on active methodologies for Biology Teaching

theorizing and trails in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p917-938

Keywords:

Pedagogical discourse, Biology Teaching, Innovation

Abstract

There are many and good reasons for including active learning methodologies in teacher education, as they allow both teacher and student to become aware of their active, participatory and critical role at the time of our time. In this article, it is report the results of a qualitative research carried out with the objective to analyze undergraduates' discourse on the use of active methodologies for biology Teaching. The corpus of analysis is composed of the writings of twelve undergraduates discussed based on the French Discourse Analysis framework. The results present three approaches, called trails, which aim to situate, particularize and innovate the senses about active learning by undergraduates. Finally, these meanings signal a way to problematize the authoritarian pedagogical discourse and to open the innovative and desirable paths for teaching.

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Author Biography

Leandro Siqueira Palcha, Universidade Federal do Paraná

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR. Professor do Departamento de Teoria e Prática de Ensino (DTPEN, Setor de Educação), do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE, Setor de Educação) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM, Setor de Ciências Exatas) da UFPR. Tenho experiência na área de ensino, pesquisa e extensão. 

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Published

2020-12-23

How to Cite

PALCHA, Leandro Siqueira. The discourse on active methodologies for Biology Teaching: theorizing and trails in initial teacher education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 917–938, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p917-938. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3677. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda