Experimental activities as didactic tools
from Physics learning to teaching
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p625-643Keywords:
Didactic laboratory, Elementary school, Science teaching.Abstract
This study discusses models to establish a new view on the role of these activities in learning in Physics, based on didactic proposals in the literature. The central question is thus defined: How do future Physics/Science teachers receive and appropriate from the discussions on the role of experimental activities in primary education, considering a different model from their training experiences? The objective is to verify the way in which these discussions contribute to instituting, in these subjects, a new vision on the role of experimental activities in learning in Physics. For this, a didactic module was created including theoretical discussions and the proposal of experimental activities. The study developed with 14 undergraduate, indicated that they are aware of the need to use different didactic proposals from their experiences, but find it challenging at the same time, under both epistemological and pedagogical points of view.
Downloads
References
AMARAL, Ivan Amorosino do. Conhecimento formal, experimentação e estudo ambiental. Ciência e Ensino, Campinas, v. 3, p. 10-15, dez. 1997.
ARRUDA, Sérgio de Mello; LABURÚ, Carlos Eduardo. Considerações sobre a função do experimento no ensino de ciências. In: NARDI, Roberto (org.). Questões atuais no ensino de ciências. São Paulo: Escrituras, 1998. p. 53-60.
BARBERÁ, Oscar; VALDÉS, Pablo. El trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias: una revisión. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Barcelona, v. 14, n. 3, p. 365-379, 1996.
BORGES, Tarcisio. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
CARVALHO, Anna Maria P. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria P. (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
GALIAZZI, Maria do Carmo et al. Objetivos das atividades experimentais no ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de Ciências. Ciência e Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 249-263, 2001.
GIL-PÉREZ, Daniel et al. ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años. Santiago de Compostela: OREALC/UNESCO, 2005.
GONÇALVES, Fábio Peres. O texto de experimentação na educação em química: discursos pedagógicos e epistemológicos. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
HEIDEMANN, Leonardo A. Ressignificação das atividades experimentais no ensino de física por meio do enfoque no processo de modelagem científica. 2015. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Programa de Pós-Graduação em Ensino Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
HOFSTEIN, Avi; LUNETTA, Vincent N. The laboratory in science education: foundations for the twenty‐first century. Science Education, London, v. 88, n. 1, p. 28-54, 2004.
JOHNSTONE, Alex H. The development of chemistry teaching: A changing response to changing demand. Journal of Chemical Education, Washington, v. 70, n. 9, p. 701-704, 1993.
MENESES, Jesús Á. Trabajos prácticos por indagación como estrategia para la enseñanza de la Física. In: MENESES, Jesús Á.; GEBARA, Maria J. F. (org.). Estrategias didácticas para la enseñanza de la Física. Burgos, España: UBU, 2018. p. 121-142.
MOREIRA, Marco A. Ensino de física no Brasil: retrospectiva e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 94-99, 2000.
PINHO-ALVES, José. Atividades experimentais: do método à prática construtivista. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
ROSA, Cleci T. Werner da. Laboratório didático de física da Universidade de Passo Fundo: concepções teórico-metodológicas. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2001.
ROSA, Cleci T. Werner da. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
SILVA, José Luiz et al. A utilização de vídeos didáticos nas aulas de química do ensino médio para abordagem histórica e contextualizada do tema vidros. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 189-200, nov. 2012.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2015.
VALADARES, Jorge. O ensino experimental das ciências: do conceito à prática: Investigação/Acção/Reflexão. Revista Proform@r, Portugal, v. 13, n. 5, p. 1-15, 2006.
ZÔMPERO, Andreia F. Significados de fotossíntese elaborados por alunos do ensino fundamental a partir de atividades investigativas mediadas por multimodos de representação. 2012. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .