Storytelling from here

for a feminist and amefrican classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p153-173

Keywords:

Feminism, Docence, Amefricanity

Abstract

As Scholastique Mukasonga writes in his book “The barefoot woman”, we need to teach our toes a walk that does not hurt them along the way. Inspired by this proposition, this work seeks to dialogue with the teachings of intellectuals such as bell hooks, Audre Lorde, Gloria Anzaldúa and Lélia Gonzalez to think of a classroom and teaching guided by a feminist and anti-racist ethic. Thus, from the Amefrican continent, we aim, based on our experiences and a cartographic inspiration, to discuss the relationships between being a teacher-researcher-feminist to produce a university that welcomes, cares and allows more stories to be told. For this, we use our own stories that narrate how we build a voice for ourselves, how we experience the university and what paths we have taken in the exercise of teaching and research in a feminist and anti-racist perspective. Finally, as a possibility of intervention for teaching based on a care policy, we narrate an experience in the classroom, which has been going on for at least a year, where students are invited to write letters to a discipline. Our bet is that we can continue to build the classroom space as a healing space, where our bodies are in favor of policies to enchant life. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Moraes Battistelli, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Mestra em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, como bolsista CNPQ. Doutoranda no PPG Psicologia Social e Institucional (UFRGS), como bolsista CAPES. 

Luciana Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Doutora em Psicologia Social e Institucional pela UFRGS. Professora Adjunta do Departamento de Psicologia Social e Institucional do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e docente colaboradora do PPGPSI/UFRGS.

References

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. In: PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019. v. 2, p. 85-94. .

CHIMAMANDA, Adiche. Chimamanda Adichie: o perigo da história única. Portal Geledés, 2010. Disponível em: https://www.geledes.org.br/chimamanda-adichie-o-perigo-de-uma-unica-historia/. Acesso em: 17 fev. 2020.

CUSICANQUI, Silvia Rivera. Un mundo ch'ixi es posible: ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural da Amefricanidade. In: GONZALEZ, Lélia. Primavera para Rosas Negras: Lélia Gonzalez em primeira pessoa. São Paulo: Editora Filhos da África, 2018. p. 321-334.

HOOKS, Bell. Intelectuais negras. Estudos feministas, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 464, 1995.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, Bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Editora Elefante, 2020.

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 6. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019a.

HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Editora Elefante, 2019b.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LORDE, Audre. Irmã outsider: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

LORDE, Audre. A poeta como professora, a humana como poeta, a professora como humana. In: LORDE, Audre. Sou sua irmã: escritos reunidos. São Paulo: Ubu Editora, 2020. p. 103-105

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 1-17, jun. 2017.

MUKASONGA, Scholastique. A mulher de pés descalços. São Paulo: Nós, 2017.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.

OLIVEIRA, Erika Cecília Soares. A docência como uma performance feminista. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João Del-Rei, v. 15, n. 3, p. 1-13, jul./set. 2020.

RODRIGUES, Luciana. [Correspondência]. Destinatário: aluno da disciplina de Psicologia Social. Porto Alegre, 10 jul. 2019.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luis. Encantamento (sobre política de vida). Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020. E-book. Disponível em: https://morula.com.br/wp-content/uploads/2020/05/Encantamento.pdf . Acesso em: 17 fev. 2020.

Published

2021-04-30

How to Cite

BATTISTELLI, Bruna Moraes; RODRIGUES, Luciana. Storytelling from here: for a feminist and amefrican classroom. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 153–173, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p153-173. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4067. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Investigações poéticas e cocriação entre pensamento e vida