The school and me

the meanings attributed by young informal workers to their schooling processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4119

Keywords:

schooling processes, life stories, school failure.

Abstract

The high rates of informal workers who occupy the streets of large urban centers have been a phenomenon historically linked to poverty and the socioeconomic inequalities that amplify social vulnerability. Based on this, the article presents the research experience that investigated schooling trajectories of youth and adults in informal work situations. From qualitative methodology, using life story procedures through interviews, we sought to understand the meanings attributed by these workers to their schooling processes. The analysis of the data indicated the absence of links between the interviewees and school knowledge and cultures, as well as the significance of school failure as something individualized with little connection with the school world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Marcílio Cândido, Universidade Federal de São Paulo

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo, Mestrado em Educação de Doutorado em Educação pela mesma universidade. Atualmente coordena o Programa de Residência Pedagógica do Curso de Pedagogia da Unifesp e integra o Grupo de Pesquisa 'História da Educação: Intelectuais, Instituições, Impressos" (Unifesp).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e Tópicos Específicos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, cultura escolar, avaliação, festas escolares, práticas da vida escolar e teorias pedagógicas.

Edna Martins, Universidade Federal de São Paulo

Professora Associada do Departamento de Educação e no Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo, desenvolvendo pesquisas na linha Educação: Desigualdade, Diferença e Inclusão sobre os seguintes temas: Formação de professores, Práticas educativas, Família, Inclusão escolar e Relações étnico-raciais. Coordena o Grupo de estudos e pesquisa em processos educativos e perspectiva Histórico-Cultural (GEPPEDH). Membro do NAI – Núcleo de Acessibilidade e Inclusão e do NEAB - Núcleo de estudos Afro-brasileiros da Unifesp. 

Published

2023-03-22

How to Cite

CÂNDIDO, Renata Marcílio; MARTINS, Edna. The school and me: the meanings attributed by young informal workers to their schooling processes. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023001, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4119. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4119. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda