Creativity in the new educational contract for the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4179

Keywords:

educational contract, creativity, education for the 21st century.

Abstract

The aim of this article is to discuss education for the 21st century through the dialogue between the proposal for a new educational contract by Nóvoa (2009) with creativity. It begins by focusing on the urgent guidelines of education for this century, giving rise to the proposal for a new educational contract based on three premises: education as commonweal, education centered on learning and the advancement of knowledge and socially shared education. Then, creativity in education is discussed, by emphasizing the role of divergent and flexible thinking to foster a more dialogical and plural education. Finally, propositions were elaborated from the dialogue between the new educational contract and the contributions of creativity in the field of education. It is concluded that the welcoming, liberating and shared education will need to be based on creativity and flexibility of thought, providing the advance of knowledge and opening to plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Seiti Miyata, Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia - Inmetro

Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ), Bacharel em Comunicação Social / Publicidade e Propaganda pelo Instituto de Artes e Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense (IACS/UFF). Atualmente é Pesquisador-Tecnologista em Metrologia e Qualidade do Instituto Nacional de Metrologia, Qualidade e Tecnologia - Inmetro, integrando a Divisão de Ensino e Pesquisa da Diretoria de Metrologia Científica, Industrial e Tecnologia. 

Maria Vitória Campos Mamede Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutorado em Design Pedagógico pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro,  doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, graduação em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília e em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. É professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Published

2023-10-03

How to Cite

MIYATA, Edson Seiti; MAIA, Maria Vitória Campos Mamede. Creativity in the new educational contract for the 21st century. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023028, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4179. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4179. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda