Visual communication in the film Trois Couleurs

Bleu, by Kieslowski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2020v46n2p347-363

Keywords:

Visual communication, Semiotics, Intertextuality, Color theory

Abstract

The purpose of this article is to reflect on communication through visual elements and their meanings in the film Trois Couleurs: Bleu, by Polish director and screenwriter Krzysztof Kieslowski and on the imagery result achieved in the cinema and visual communication interface. The methodology consists of isolating images and analyzing the meaning of visual elements present in their composition, from three perspectives: that of Peircean semiotics, that of color theory and that of the concept of intertextuality resulting from dialogism and polyphony. The article is relevant because it presents film analysis strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Denize. Imagens revisitadas: ensaios sobre a estética da hipervenção. Porto Alegre: Sulina, 2007.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento Cinema 1. São Paulo: Brasilense, 1985.

DONDIS, Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FRANÇA, Andréa. Cinema em azul, branco e vermelho: a trilogia de Kieslowski. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1996.

KIEŚLOWSKI, Krzysztof. Entrevista sobre Trois Couleurs: Blue [Entrevista cedida a] a Jonathan Romney. The guardian, Paris, 9 nov. 2011. Publicada originalmente em 15 oct. 1993. Disponível em: http://www.guardian.co.uk/film/2011/nov/09/three-colours-blue-interview. Acesso em: 03 set. 2020.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

KRISTEVA, Julia. Revolution in poetic language. New York: Columbia University Press, 1984.

MACHADO, Arlindo. O olho, a visão e a imagem: revisão crítica. São Paulo: Ribeiro, 2019.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SANTAELLA, Lucia. Arte & cultura: equívocos do elitismo. São Paulo: Unimep, 1982.

SANTAELLA, Lucia. Uma imagem é uma imagem, é uma imagem, é uma imagem. Tríade: comunicação, cultura e mídia, Sorocaba, SP, v. 3, n. 5, p. 10-19, 2015.

SANTAELLA, Lúcia. Teoria geral dos signos: semiose e autogeração. São Paulo: Ática, 1995.

SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1997.

SILVEIRA, Luciana Martha. Introdução à teoria da cor. Curitiba: UTFPR, 2011.

TROIS COULEURS: BLEU. Direção de Krzysztof Kieslowski e roteiro de Krzysztof Kieslowski e Krzysztof Piesiewicz. Produção de Marin Karmitz. França: MK2, 1993. 1 DVD. Disponível em: https://www.youtube.com/S12x4liRVIQ. Acesso em: 03 set. 2020.

TROIS COULEURS: ROUGE. Direção de Krzysztof Kieslowski e roteiro de Krzysztof Kieslowski e Krzysztof Piesiewicz. Produção de Marin Karmitz. França: MK2, 1994. 1 DVD. Disponível em: https://youtu.be/C4OPmk9Gfmk. Acesso em: 03 set. 2020.

TROIS COULEURS: BLANC. Direção de Krzysztof Kieslowski e roteiro de Krzysztof Kieslowski e Krzysztof Piesiewicz. Produção de Marin Karmitz. França: MK2, 1993. 1 DVD. Disponível em: https://youtu.be/qS2GUJc_dxI. Acesso em: 03 set. 2020.

Published

2020-12-17

How to Cite

ROBLE, Raquel de Araujo; ARAUJO, Denize. Visual communication in the film Trois Couleurs: Bleu, by Kieslowski. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 46, n. 2, p. 347–363, 2020. DOI: 10.22484/2177-5788.2020v46n2p347-363. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/4079. Acesso em: 23 jul. 2024.