The infotainment in journalism
a case study on the Greg News show
DOI:
https://doi.org/10.22484/2177-5788.2022v48id4969Keywords:
journalism, theories of journalism, infotainmentAbstract
In order to discuss the relationships between journalism and entertainment in contemporary society, this article presents results of a case study on the audiovisual show Greg News, a self-described "humorous news" program. Based on the content analysis of the program and on bibliographic research that unveils the historical contradiction constitutive of the journalistic field in Modernity – the polarity between fulfilling an educational role or an entertainment role – we consider that infotainment can be understood as a contemporary hybrid format that merges journalistic information with entertainment. The research corpus consists of a cut of the 14 episodes of the Greg News show (2018) played on YouTube. The main result of the study reveals that infotainment predominates as a narrative model.
Downloads
References
AGUIAR, Leonel. Entretenimento: valor-notícia fundamental no jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, Santa Catarina, v. 5, n. 1, p. 13-23, 2008.
AGUIAR, Leonel; SCHAUN, Angela. A notícia e a lógica das sensações: uma contribuição para as teorias do jornalismo. Revista Latinoamericana Comunicación Chasqui, Equador, n. 132, p. 225-243, ago./nov. 2016.
AGUIAR, Leonel; BARSOTTI, Adriana. O jornalismo sensorial e o infotenimento na produção de notícias para dispositivos móveis. Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, Ponta Grossa, v. 3, n. 1, p. 57-75, jan./jun. 2016.
AMARAL, Luiz. Técnica de jornal e periódico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1987.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2014.
CARRILLO, Nereida. El Género-tendencia del Infoentretenimiento: Definición, Características y Vías de Estudio. In: PAVIA, Carme Ferré (ed.). Infoentretenimiento: el formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: That‘s entertainment, 2013.
CORTÉS, Jose Angel. La estrategia de la seducción. La programación en la neotelevisión. Pamplona: Eunsa. 1999.
CRUZ, Júlia. Jornalismo, infotenimento e legitimação da opinião: estudo de caso sobre o programa Greg News. 2020. 268f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-graduação em Comunicação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
DE MASI, Domenico (org.). A economia do ócio. Rio de Janeiro: Sextante, 2001.
DEJAVITE, Fabia Angélica. INFOtenimento: informação+entretenimento no jornalismo. São Paulo: Paulinas, 2006.
DUARTE, Marcia. Estudo de caso. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2011.
DUMAZÉDIER, Joffre. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 1973.
FALCÃO, Carlysângela Silva. O infotenimento jornalístico em rede: reconfigurações e desafios do jornalismo contemporâneo. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
GABLER, Neal. Vida, o filme: como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
GROTH, Otto. O poder cultural desconhecido: fundamento da Ciência dos Jornais. Petrópolis: Vozes, 2011.
HERSCOVITZ, Heloisa. Análise de conteúdo em jornalismo. In: LAGO, Claudia; BENETTI, Marcia (orgs.). Metodologia da pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 123-142.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Estudos Culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EdUSC, 2001.
KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom. Os elementos do jornalismo: o que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial, 2003.
KRÜGER, Udo Michael. Infos-infotainment-entertainment? Programmanalyse 1988. Media Perspektiven, (s.l.), v. 10, p. 637-664, 1988.
KUNCZIK, Michael. Conceitos de jornalismo. São Paulo: EdUSP, 2022.
LOSADA, Alejandro Salgado. Actualidad, humor y entretenimento en los programas de televisión: de la terminologia a la realidad professional. Barcelona: Trípodos, n. 27, 2010.
MARQUES DE MELO, José. A opinião no jornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1985.
MARQUES DE MELO, José. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. São Paulo: Mantiqueira, 2003.
MARQUES DE MELO, José. Conceito, categorias e gêneros do jornalismo. In: MARQUES DE MELO, José; ASSIS, Francisco de (orgs.). Gêneros jornalísticos: estudos fundamentais. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2020. p. 119-166.
MARQUES DE MELO, José; ASSIS, Francisco de (orgs.). Gêneros jornalísticos: estudos fundamentais. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2020.
MARQUES DE MELO, José. Gêneros jornalísticos no Brasil. São Paulo: Metodista, 2010.
MARQUES DE MELO, J.; ASSIS, F. de. Gêneros e formatos jornalísticos: um modelo classificatório. Intercom/Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v.39, n.1, p.39-56, jan./abr. 2016.
NEVEU, Erik. Sociologia do jornalismo. Porto: Porto Editora, 2005.
PRADO, Emili. La Espectacularización de la Realidad. El Anuario de la Televisión. Madrid: GECA, 2003, p. 178-186.
SCHUDSON, Michael. Descobrindo a notícia: uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Petrópolis: Vozes, 2010.
SOUSA, Jorge Pedro. As notícias e os seus efeitos. As teorias do jornalismo e dos efeitos sociais dos media jornalísticos. Porto: Ed. Universidade Fernando Pessoa, 1999.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2008.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos Universitários - REU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a REU - Revista de Estudos Universitários. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.