Profissão docente e a precarização do trabalho feminino no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2023v49id4977

Keywords:

profissão docente, precarização, feminilização da docência

Abstract

The present text is the result of a bibliographical research carried out in the context of teacher training, considering the phenomena of feminization and precariousness of teaching work and the gender relations traversed therein. The study brings an approach of feminist studies and dialectical historical materialism in which we sought to dialogue with the history of Brazilian education from the perspective of gender. It was identified that teaching has its beginnings in Brazil as an exclusively male and elitist profession, and over the years, as it approaches religious and moral views, it becomes a profession with a vocation, therefore, female. The text brings important reflections to understand contemporary aspects of the field of training and teaching work.

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Author Biography

Amanda Pereira da Silva Azinari, UFMT

Doutorado Sanduiche na Universidad Pedagogíca Nacional (UPN) do México (01/09/2023 a 29/02/2024). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2010), Especialista em Gestão Pública pela Universidade Aberta do Brasil/UNEMAT (2012); Especialista em Educação e Diversidade pela UNEMAT (2013). Mestra em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2015/2016). Doutoranda do Programa de pós graduação em educação da Universidade Federal de Mato Grosso, na linha de pesquisa Organização Escolar, Formação e Práticas Pedagógicas. 

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Published

2023-12-29

How to Cite

PEREIRA DA SILVA AZINARI, Amanda. Profissão docente e a precarização do trabalho feminino no Brasil. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 49, p. e023019, 2023. DOI: 10.22484/2177-5788.2023v49id4977. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/4977. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres