Public communication to fight misinformation in the COVID-19 pandemic

the case of Sao Paulo State Government

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2022v48id4980

Keywords:

Sao Paulo's State Government, public communication, COVID-19

Abstract

Public communication plays an important role in mediating between governments and the governed, by providing truthful information, acting transparently and providing channels for dialogue. Based on this maxim, the study aims to analyze how the Government of the State of São Paulo, through the hotsite “SP contra o novo coronavirus”, fought misinformation during the Covid-19 pandemic. The action was measured based on a qualitative and quantitative survey, from which it is possible to conclude that the agency complied with the concept of public communication. However, the activity countered more misinformation about the institution, related to the pandemic, than the scientific one, as the article points out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEGRETTI, Daiane dos Santos; PLATT NETO, Orion. A. Funcionalidades, Limitações e Potencialidades do Portal da Transparência do Estado do Rio Grande do Sul. In: 4º CONGRESSO UFSCDE INICIACAO CIENTIFICAEM CONTABILIDADE Florianópolis. Anais eletrônicos...18a 20 abr. 2011. Disponível em: http://dvl.ccn.ufsc.br/congresso/arquivos_artigos/artigos/640/2010120108 535.pdf. Acesso em: 7 dez. 2022.

BARCELOS, Thainá do Nascimento de; MUNIZ, Luíza Nepomuceno; DANTAS Deborah Marinho; COTRIM JUNIOR, Dorival Fagundes; CAVALCANTE, João Roberto; FAERSTEIN, Eduardo. Análise de fake news veiculadas durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Rev Panam Salud Publica, Washington, n. 45, v. 65, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.65. Acesso em: 2 nov. 2022.

BRANDÃO. Elizabeth. Conceito de Comunicação Pública. In: DUARTE, Jorge (org.). Comunicação pública: Estado, Mercado, Sociedade e Interesse Público. São Paulo: Atlas, 2009, p. 2 - 20.

BRASIL. Decreto legislativo. Diário Oficial da União, 20 março de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-legislativo-249090982. Acesso em: 9 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus Brasil, 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 9 jan. 2020.

BRASIL. Constituição Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm. Acesso em: 15 nov. 2022.

BUCCI. Eugênio. News não são fake – e fake não são news. In: BARBOSA, Mariana (org.). Pós – verdade e fake news. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019, p. 39-47.

CARVALHO, Priscila. Quinino não é base da cloroquina e água tônica não cura covid-19. Saúde Uol, 15 abril 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/vivabem/noticias/redacao/2020/04/15/coronavirus-agua-tonica-nao-cura-covid-19-video-e-falso.htm. Acesso em: 2 nov. 2022.

D’ANACONA. Matthew. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Editorial, 2018.

DI GIULIO, Gabriela; ASSUNÇÃO, João Vicente de; RIBEIRO, Helena; GÜNTHER, Wanda Maria; VASCONCELLOS, Maria. Percepção de risco: um campo de interesse para a interface ambiente, saúde e sustentabilidade. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 1217-1231, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-12902015000401217&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 jan. 2021.

DUARTE, Jorge. Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2009.

FALCÃO, Paula; SOUZA, Aline Batista de. Pandemia de desinformação: as fake news no contexto da Covid-19 no Brasil. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 55-71, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/47085/2219-9461-1-PB.pdf;jsessionid=E5E8A0C7CCBFA9AB2E394FCA3F2DF858?sequence=2. Acesso em: 2 nov. 2022.

FARIAS, Luiz Alberto de. Opiniões voláteis: opinião pública e construção de sentido. São Paulo: Metodista, 2019.

FIOCRUZ. Pesquisa revela dados sobre 'fake news' relacionadas à Covid-19. Fiocruz, Rio de Janeiro, 15 abril de 2020. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/pesquisa-revela-dados-sobre-fake-news-relacionadas-covid-19. Acesso em: 18 abr. 2021.

GALHARDI, Cláudia Pereira; FREIRE, Neyson Pinheiro; MINAYO, Maria Cecília de Souza. FAGUNDES, Maria Clara Marques. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciênc. saúde coletiva, Manguinhos, v. 25, supl. 2, p. 4201-4210, set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320202510.2.28922020. Acesso em: 12 jan. 2021.

GONÇALVES, Juliano Costa. Confiança na comunicação de risco sobre o covid-19 no Brasil: desafios e perspectivas. In: VALENCIO, Norma; OLIVEIRA, Celso. (org.). Covid-19 crise entremeadas no contexto de pandemia antecedentes cenários e recomendações. São Carlos: UFSCar/CPOI, 2020. p. 383 – 412. Disponível em: https://www.sibi.ufscar.br/arquivos/covid-19-crises-entremeadas-no-contexto-de-pandemia-antecedentes-cenarios-e-recomendacoes.pdf?fbclid=IwAR3CShlaa3WNOUoFiqllcY4ZQK5usV9_Gg_zjFPr-wIERIZLCeveMIf8-iM. Acesso em: 12 jan. 2021.

IBGE. Censo Demográfico 2000-2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br/primeiros_dados_divulgados/index.php?uf=33. Acesso em: 27 nov. 2021.

JESSICA MAYARA. Coronavírus: fake news atinge 110 milhões de brasileiros. Estado de Minhas Gerias Saúde e Bem viver. Estado de Minas, 21 de maio 2020. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/bem-viver/2020/05/21/interna_bem_viver,1149424/coronavirus-fake-news-atinge-110-milhoes-de-brasileiros.shtml. Acesso em: 16 jan. 2021.

KAUFMAN, Dora. A inteligência artificial mediando a comunicação: impactos da automação. In: BARBOSA. Mariana (org.). Pós – verdade e fake news. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. p. 49-58.

KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

MATOS, Heloiza Helena Gomes de. A comunicação pública na perspectiva da teoria do reconhecimento. In: KUNACHI, Margarida (org.). Comunicação pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2011. p. 282 – 285.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Coronavírus. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus. Acesso em: 15 nov. 2022.

OCHS, Daniela Machado; MACHADO, Daniela; FERRARI, Ana Claudia. Guia de educação midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

OMS. Comunicação de riscos em emergências de saúde pública: um guia da OMS para políticas e práticas em comunicação de risco de emergência. Genebra: Organização Mundial da Saúde, 2018.

PREFEITURA DE SÃO PAULO. Coronavírus. 2022. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/saude/vigilancia_em_saude/doencas_e_agravos/coronavirus/index.php?p=295099. Acesso em: 15 nov. 2022.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2020.

RIBEIRO, Eva Márcia Arantes Ostrosky; MAINIERI, Tiago. A comunicação pública como processo para o exercício da cidadania: o papel das mídias sociais na sociedade democrática. ORGANICOM, São Paulo, v. 8, n. 14, p. 49-61, jun. 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139084/134433. Acesso em: 12 jan. 2021.

SANTAELLA, Lucia. A pós-verdade é verdadeira ou falsa?. São Paulo: Estação das Letras. 2018.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação e pesquisa. São Paulo: Hacker Editores, 2002.

SÃO PAULO (Estado). Contra o novo coronavírus. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/coronavirus/. Acesso em: 21 maio 2021.

SENADO FEDERAL. Relatório de Pesquisa – 2019. Pesquisa sobre redes sociais, notícias falsas e privacidade de dados na internet. Brasília. DataSenado, 2019. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/publicacaodatasenado?id=mais-de-80-dos-brasileiros-acreditam-que-redes-sociais-influenciam-muito-a-opiniao-das-pessoas. Acesso em: 15 jan. 2021.

WEBER, Maria Helena. Estratégias da comunicação de Estado e a disputa por visibilidade e opinião. In: KUNSCH, Margarida (org.). Comunicação pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul: Difusão, 2011. p. 101-119.

Published

2022-12-21

How to Cite

SIMÕES DAMASCENO, Marcelo; CHIACHIRI , Roberto. Public communication to fight misinformation in the COVID-19 pandemic: the case of Sao Paulo State Government. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 48, p. e022020, 2022. DOI: 10.22484/2177-5788.2022v48id4980. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/4980. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos