Video classes according to the Historical-Cultural Theory

contributions to the development of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2023v49id5232

Keywords:

Vigotski, technology, video lessons, cultural historical theory

Abstract

Vigotski's Historical-Cultural Theory presents several important concepts that contribute to human learning. In this bibliographical study, the objective is to analyze and relate the concepts of mediation, sign and language, higher psychological functions and zone of proximal development (ZPD) with the video lessons, which can be used as a methodological resource in the educational context. Initially, each of the four concepts mentioned is presented, to then relate them to the video lessons. It is evident that the use of technologies at school, more specifically video classes, is understood as forms of mediation and differentiated language, which contributes to expanding the higher psychological functions and the ZPD of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Piccini Barbosa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Faculdade de Educação (FAED). Graduado em História pela UFMS. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE).

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com Pós-Doutorado pela mesma instituição. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus do Pantanal (CPAN/UFMS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAED/UFMS). Docente do curso de Pedagogia do Campus de Naviraí (CPNV/UFMS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE), vinculado à Rede Internacional América Latina, África, Europa, Caribe (ALEC).

Published

2023-07-26

How to Cite

BARBOSA, Leandro Piccini; PERES GONÇALVES, Josiane. Video classes according to the Historical-Cultural Theory: contributions to the development of students. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 49, p. e023006, 2023. DOI: 10.22484/2177-5788.2023v49id5232. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/5232. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres