Immersive design as a reporting experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2023v49id5349

Keywords:

immersion, journalism, gamified reporting

Abstract

Journalism faces a fundamental problem in its history. On the one hand, traditional formats – printed newspapers, radio and television – work to maintain themselves in an increasingly fragmented and heterogeneous media environment; on the other hand, portals, news sites and social networks characterize a space for the democratization of information in which many voices articulate content all the time. In order to analyze this dynamic, this study provokes a reflection on the hybridization of online journalistic content, based on the relationship between concepts assumed in the field of games studies and experiences of major reports in a digital environment, which highlight the need to observe the agency and interaction as one of the elements that perform narrative immersion. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Tagé Verissimo Ribeiro, Centro Universitário Belas Artes de São Paulo

Pós-doutorado em Comunicação na Universidade Estadual Paulista - UNESP. Doutor em Comunicação pela Universidade Anhembi.  É Coordenador do curso de Jornalismo e do curso de Mídias Sociais Digitais do Centro Universitário Belas Artes de São Paulo. Professor-convidado de pós-graduação da Universidade de São Paulo (Digicorp, ECA - USP). Membro dos grupos de pesquisa: GENEM - Grupo de Estudos sobre Nova Ecologia dos Meios, da UNESP (CNPq); e Narrativas Tecnológicas, da Universidade Anhembi Morumbi (CNPq). Autor do livro ‘Isto não é só Cinema’, e de diversos artigos e capítulos de livros de Comunicação. Fotojornalista e Colunista do Jornal A Tribuna de Santos. Contato: matheustage@gmail.com.

Published

2023-12-21

How to Cite

RIBEIRO, Matheus Tagé Verissimo. Immersive design as a reporting experience . Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 49, p. e023016, 2023. DOI: 10.22484/2177-5788.2023v49id5349. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/5349. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres