Pedagogical press and teacher training

the case of The American Journal of Education (1855-1881)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p15-37

Keywords:

The American Journal of Education, Pedagogical press, Historiography of education.

Abstract

With the renewal of the historiography of education; newspapers, magazines, periodicals, bulletins, almanacs came to be revalued by historians of education, as they began to recognize in this type of documentation various possibilities to access and reflect on the debates promoted and carried out by various social agents, such as teachers, managers, students, professional and scientific societies. In this article, I explore the case of a journal produced in the United States of America, between 1855 and 1881, with circulation in Brazil: The American Journal of Education. With this study, I try to recognize the existence of a system of exchanges of educational proposals and models, in the intracontinental plane, aspect still little explored in the studies related to the so-called pedagogical press. With this, I try to demonstrate that the circuits of production, validation, legitimation and appropriation of speeches that seek to specialize the pedagogical debate are complex and can not be reduced to the European references, nor do they ignore the actions of the institutions, knowledge and social actors interested in regulate the functioning of the school apparatus, in and out of Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Gonçalves Gondra, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, com estágio de pós-doutoramento no Departamento de História da UNICAMP e na Divisão de História da École des Hautes Études en Sciences Sociales, de Paris. Professor Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação brasileira, educação no império, história da infância e historiografia.

References

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

BRACCHI, Claudia. Anales de la educación común. Cuando la historia se hizo revista. Revista Anales de la Educación Común, Buenos Aires, v. 1, n. 1-2, 2005.

CACHAZO VASALLO, Alexia. Prensa pedagógica en Cataluña (1820-1939). 2015. 645p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Salamanca, Salamanca, 2015. Disponível em: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/132271/REDUCIDA_Prensa Pedag%F3gicaenCatalu%F1a.pdf;jsessionid=5D6DFBCB325C6E8ED7FE3F23AA15E02C?sequence=1. Acesso em 15 de julho de 2018.

CARVALHO, Marta. M. C. Livros e revistas para professores: configuração material do impresso e circulação internacional de modelos pedagógicos. In: PINTASSILGO, J.; FREITAS M. C.; MOGARRO, M. J.; CARVALHO, M. M. C. (orgs.). História da escola em Portugal e no Brasil: circulação e apropriação de modelos culturais. Lisboa: Edições Colibri/Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade Lisboa, 2006. P. 141-175

CASPARD, Pierre; CASPARD, Pénélope. Imprensa pedagógica e formação contínua de professores primários (1815-1939). In: CATANI, Denice; BASTOS, Maria Helena C. (orgs.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997. p. 33-46.

CATANI, Denice. B.; SOUSA, Cynthia Pereira de. A geração de instrumentos de pesquisa em história da educação: estudos sobre revistas de ensino. In: VIDAL, Diana Gonçalves; HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. (orgs.). Brasil 500 anos: tópicas em história da educação. São Paulo: Editora da USP, 2001. p. 241-254.

CATANI, Denice B.; BASTOS, Maria. Helena C. A educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

CHARTIER, Roger. Origens culturais da revolução francesa. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

DELGADO, Veronica. Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de las revistas. In: DELGADO, V.; MAILHE, A.; ROGERS, G. (coord.). Tramas impresas: publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). La Plata: EDULUP, 2014. p. 11-25.

DUTRA, Eliana F.; MOLLIER, Jean-Yves. (orgs.). Política, nação e edição: o lugar dos impressos na construção da vida política. Brasil, Europa e Américas nos séculos XVIII-XX. São Paulo: Annablume, 2006.

FARIA FILHO, Luciano M.; CHAMON, Carla. S.; ROSA, Walkíria M. Imprensa e Educação em Minas Gerais na primeira metade do século XIX: um estudo a partir do jornal O Universal (1825-1842). In: FARIA FILHO, Luciano Mendes; CHAMON, Carla S.; ROSA, Walquíria M. (orgs.). Educação elementar: Minas Gerais na primeira metade do século XIX. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 11-30.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

GONDRA, José. O veículo de circulação da pedagogia oficial da República: a Revista Pedagógica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 78, n. 188/189/190, p. 374-395, 1997.

GONDRA, José. Olhos na América: uma leitura dos relatórios de C. Hippeau. Educar em Revista, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 161-186, 2002.

GONDRA, José. Soldados da instrução e a emergência da imprensa pedagógica na capital do Brasil (1877-1878). Revista Mexicana de Historia de la Educación, Ciudad do México, v. 3, p. 97- 117, 2015.

GONDRA, José. A emergência da escola. São Paulo: Cortez, 2018.

GONDRA, José; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império Brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

GONDRA, José; SUASNÁBAR, Juan. Revistas pedagógicas y gobierno (intenso, sutil y prolongado) del profesorado. Estados Unidos, Argentina y Brasil (1855-1881). Historia de la Educación - Anuario SAHE, Buenos Aires, v. 17, n. 1, p. 3-22, 2016.

HIPPEAU, Célestin. A instrução pública nos Estados Unidos: escolas públicas, collegios, universidades, escolas especiaes. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1871a.

HIPPEAU, Célestin. A instrução pública nos Estados Unidos: escolas públicas, collegios, universidades, escolas especiaes. Diário Official do Imperio do Brasil, Rio de Janeiro, 1871b.

JASMIN, Marcelo. Alexis de Tocqueville: a historiografia como ciência da política. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2005.

LIMEIRA, Aline M. Impressos: veículos de publicidades, fontes para História da Educação. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 367-388, jul./dez. 2012.

MOTT, Frank Lutther. Uma imprensa livre: a história do jornal nos Estados Unidos. Serviço de Divulgação e Relações Culturais dos Estados Unidos da América (s/d).

MOTT, Frank Lutther A history of american magazines (1741-1850). Massachusets: Harvard University Press, 1938a. v. I.

MOTT, Frank Lutther. A history of american magazines (1850-1865). Massachusets: Harvard University Press, 1938b. v. II.

MOTT, Frank Lutther. American journalism: a history of Newspapers in the United States through 260 years, 1690-1940. Revised edition. New York: Macmillan, 1941.

NERY, Ana C. B.; GONDRA, José. G. (orgs.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda, 2018.

NÓVOA, Antonio. A imprensa de educação e de ensino: repertório analítico (séculos XIX e XX). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1993.

PERICACHO GÓMEZ. Pasado y presente de la renovación pedagógica em España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Um recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, Madri, Espanha, v. 25, n. 1, p. 47-67, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309. Acesso em: 14 de novembro de 2019.

PINTASSILGO, Joaquim. Profissão, formação e pedagogia no jornal O Educador. In: NERY, Ana C. B.; GONDRA, José. G. (orgs.). Imprensa pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional. São Paulo: Alameda Editora, 2018.

QUINTANA, Mario. O Mapa. Disponível em http://www.casadobruxo.com.br/poesia/m/mapa.htm Acesso em: 13 nov. 2019.

SCHUELER, Alessandra F. M. A imprensa pedagógica e a educação de escravos e libertos na Corte Imperial: impasses e ambiguidades da cidadania na revista Instrução Pública (1871-1889). Cadernos de História da Educação, Uberlândia, p. 13-26, 2005b.

SCHUELER, Alessandra F. M. Representações da docência na imprensa pedagógica na Corte Imperial (1870- 1889). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 379-39, set./dez, 2005a.

SENRA, Nelson. Estatísticas desejadas: 1822-c.1889. Rio de Janeiro: IBGE, 2006. (História das Estatísticas Brasileiras: 1822-2002, 1).

TEIXEIRA, Giselle Baptista. A imprensa pedagógica no Rio de Janeiro: os jornais e as revistas como agentes construtores da escola (1870 - 1919). 2016. 350p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.

THE AMERICAN JOURNAL OF EDUCATION. London, v. 1, maio 1856. Disponível em: https://archive.org/details/americanjournalo01barnuoft/page/n6. Acesso em: 23 jul. 2018.

THE AMERICAN JOURNAL OF EDUCATION. London, v. 2, maio 1856. Disponível em: https://archive.org/stream/americanjournalo02hartuoft#page/n5/mode/2up. Acesso em: 23 jul. 2018.

THE WORLD EDUCATIONAL PRESS. The Phi Delta Kappan, Arlington, Virgínia, v. 32, n. 2, p. 63-93, out. 1950.

THURSFIELD, Richard Emmons. Henry Barnard’s American Journal of Education. Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1945.

TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América. 4. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1998.

TORRANO, Conrad Vilanou; GIL, Enric Prats; MANGUÁN, Isabel Vilafranca. Las revistas pedagógicas de la Universidad de Barcelona. Revista de psicologia i pedagogia (1933-1937) y Perspectivas pedagógicas (1958-1984). Una contribución al debate pedagógico contemporáneo. EDETANIA, Valencia, Espanha, supl. 50, p. 73-92, fev. 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6040101. Acesso em: 18 jul. 2018.

VIEIRA, Carlos Eduardo. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da Educação: um estudo da relação entre intelectuais, educação e modernidade. In: OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda. (org.). Cinco estudos em história e historiografia da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007. p. 11-40.

VIEIRA, Carlos Eduardo, BONTEMPI JR., Bruno; OSINSKI, Dulce. História intelectual e educação: imprensa e esfera pública. Jundiaí: Paco, 2019.

WARDE, Mirian Jorge. Periodismo educacional: Estados Unidos, do século 19 às primeiras décadas do século 20. História da Educação, Santa Maria, v. 20, n. 48, p. 95-120, abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-34592016000100095&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 18 jul. de 2018.

Published

2020-04-14

How to Cite

GONDRA, José Gonçalves. Pedagogical press and teacher training: the case of The American Journal of Education (1855-1881). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 15–37, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p15-37. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3576. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - História, historiografia: políticas e práticas