School institutions and history of Brazilian education

analysis of CBHE and NEPHE-UFU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p51-71

Keywords:

Education, History of brazilian education, Educational institutions.

Abstract

The paper deals with the expansion and consolidation of Brazilian bibliographic production that focuses on school/educative institutions, especially since the 1990s. It discusses the concepts of social institution and school/educative institution as well as the theoretical- methodological approach that has been based on research on school / educative institutions. Recent warnings about the limitations of the studies, such as little innovative results, vague interpretations, highlights to particularisms, among others. are indicated. To demonstrate the growth of production on school/educative institutions, the data of the Brazilian Congress of Education History were analyzed in nine editions from 2000 to 2017, and the prominence of this object was characterized in most events, with percentages about 30.0% in the last three events. As alternatives to overcoming the limitations, some studies related to NEPHE-UFU (Center for Studies and Research in History and Historiography of Brazilian Education), in which the school and educative institutions are related to other themes or in comparative perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wenceslau Gonçalves Neto, Universidade de Uberaba – UNIUBE

Doutor em História pela Universidade de São Paulo (USP). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba (UNIUBE) e Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq e do Programa Pesquisador Mineiro da FAPEMIG.

Carlos Henrique de Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Doutor em História pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq e do Programa Pesquisador Mineiro da FAPEMIG.

References

ARAÚJO, José Carlos Souza. Grupos escolares em Minas Gerais: um estudo de caráter regional e demográfico sobre a Primeira República. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 449-477, jul./dez. 2012.

BERGER, Peter L.; BERGER, Brigitte. O que é uma instituição social? In: FORACCHI, Marialice Mencarini; MARTINS, José de Souza. Sociologia e Sociedade: leituras de introdução à Sociologia. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1981. p. 193-199.

FERNANDES, Altamir. Colégio Estadual de Patos de Minas: memórias de sua criação. Patos de Minas: Edição do Autor, 2017.

GATTI JÚNIOR, Décio; GATTI, Giseli Cristina do Vale. A construção de uma tradição de pesquisa na temática da História das Instituições Escolares no Triângulo Mineiro, em Minas Gerais, Brasil (décadas de 1990 a 2010). Quaestio, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 601-624, nov. 2016. Disponivel em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/2842. Acesso em: 26 fev. 2019.

GATTI JÚNIOR, Décio. História e historiografia das instituições escolares: percursos de pesquisa e questões teórico-metodológicas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 28, n. 14, p. 172-191, jan./jun. 2007.

GONÇALVES NETO, Wenceslau. “Educação christã da mocidade”: regulamentação da vida escolar em colégios católicos de Minas Gerais (1863-1911). Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 99-117, jan./jun. 2014.

GONÇALVES NETO, Wenceslau. Igreja, política e educação no Brasil republicano: a criação do colégio D. Bosco, de Cachoeira do Campo, Minas Gerais (1893-1897). Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 35, n. 1, p. 49-55, jan./jun. 2013.

GONÇALVES NETO, Wenceslau; CARVALHO, Carlos Henrique de. Cultura escolar e disciplina na formação de professores: a Escola Normal de Montes Claros (1888-1903). Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 27, n. 65/1, p. 507-528, maio/ago. 2018.

GONÇALVES NETO, Wenceslau; MAGALHÃES, Justino. Ação privada e poder público na luta pela instrução: Portugal na segunda metade do século XIX. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 9, n. 2 (20), p. 15-39, maio/ago. 2009.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, n. 1, p. 9-39, jan./jun. 2001.

MAGALHÃES, Justino Pereira de. Tecendo nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.

MAGALHÃES, Justino. O estudo das organizações educativas: novas perspectivas. In: ALVES, Luís Alberto Marques; PINTASSILGO, Joaquim. (org.). História da educação: fundamentos teóricos e metodologias de pesquisa: balanço da investigação portuguesa (2005-2014). Porto: CITCEM; Lisboa: IE-Universidade de Lisboa, 2015. p. 11-24.

MAGALHÃES, Justino. Da cadeira ao banco: escola e modernização (séculos XVIII-XX). Lisboa: EDUCA-Unidade I&D de Ciências da Educação, 2010.

MONARCHA, Carlos. A instrução pública nas vozes dos portadores de futuros (Brasil- séculos XIX e XX). Uberlândia: EDUFU, 2016.

NOSELLA, Paolo; BUFFA, Ester. Instituições escolares: porque e como pesquisar. Campinas: Alínea, 2009.

REVEL, Jacques. História e historiografia: exercícios críticos. Curitiba: UFPR, 2010.

SANFELICE, José Luís. História e historiografia de instituições escolares. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 35, p. 192-200, set. 2009.

SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares: conceito, história, historiografia e práticas. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, n. 4, p. 27-33, jan./dez. 2005.

VEIGA, Cynthia Greive. Historiografia da Educação de Minas Gerais: uma história regional? In: LOPES, Ana Amélia Borges de Magalhães; GONÇALVES, Irlen Antônio; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; XAVIER, Maria do Carmo (Org.). História da educação em Minas Gerais. Belo Horizonte: FCH/FUMEC, 2002. p. 23-34.

Published

2020-04-14

How to Cite

GONÇALVES NETO, Wenceslau; CARVALHO, Carlos Henrique de. School institutions and history of Brazilian education: analysis of CBHE and NEPHE-UFU . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 51–71, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n1p51-71. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3579. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - História, historiografia: políticas e práticas