Theoretical dimensions of interdisciplinarity and transdisciplinarity

conceptual constructions in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p461-482

Keywords:

Interdisciplinarity, Transdisciplinarity, Teacher training.

Abstract

This article is an unfolding of a master's dissertation in Education, and aims to analyze the conceptual constructions of teachers about interdisciplinarity and transdisciplinarity in the context of higher education, seeking to identify how these approaches are visualized as perspectives in the scope of teacher training. The methodology adopted was based on a qualitative approach, materialized from the bibliographic review and the conduction of semi-structured interviews with teachers of a Pedagogy course. The results reveal plural positions among the teachers investigated with regard to conceptualization, which refer to two epistemological-methodological constructions about interdisciplinarity: the first emphasizes the dialogic and disciplinary integration, and the second emphasizes the interdisciplinary approach as a methodological proposal. With regard to transdisciplinarity, a conceptual gap is verified, emphasizing, as a significant characteristic, the openness to multiple knowledges and subjects.

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Author Biographies

Juliane Gomes de Sousa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Tocantins, Brasil. Professora do Magistério Superior da Universidade Federal do Tocantins , Brasil

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco; Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós - Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve-Portugal. É professora Associado e Bolsista Produtividade do CNPq categoria 2. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, política educacional, profissionalização docente, avaliação institucional, Metodologia de Pesquisa; Estudos contemporâneo. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do INEP /MEC.É professora na graduação Curso de Jornalismo, no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura. Docente. Também é professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação a partir de 2012. 

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Published

2021-08-30

How to Cite

SOUSA, Juliane Gomes de; PINHO, Maria José de. Theoretical dimensions of interdisciplinarity and transdisciplinarity: conceptual constructions in teacher training. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 461–482, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p461-482. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3582. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda