Black cosmology for the studies of communication and music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p455-472

Keywords:

Decolonial music scene, Heavy metal, Valhalla.

Abstract

This work aims to reflect the power to develop a decolonial perspective to think about the urban manifestations of the music scene by Will Straw and thus contribute to the studies of Communication and Music, as well as to the field of education. For this, we take as a starting point the Valhalla Rock Bar of the city of Mossoró-RN. We thus observe the possibility of extending epistemology, the field of analysis and reflection by including elements of black cosmology and thus not restricting ourselves to Eurocentric and North American epistemologies. Thus, unlike other analyzes of the global music scene, we were able to identify endogenous characteristics and peculiarities, as well as allowing openings to think about other cultural manifestations and other identity profiles, which are not restricted to the male and white culture so common to bars like Valhalla.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tobias Arruda Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil(2019)
Professor Adjunto II da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte , Brasil.

References

APPADURAI, Arjun. Dimensões culturais da globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Editorial Teorema, 2004.

BLACK WITCH. Musicista/banda. 2015. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/blackwitchbr/. Acesso em: 21 maio 2017.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1 - artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.

COSTA, Cláudia Lima. Feminismos descoloniais para além do humano. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 929-934, set./dez. 2014.

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de insegurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

HEAVENLESS. Musicista, banda. 2015. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/heavenless666/. Acesso em: 21 maio 2017.

IRWIN, John. Notes on the status the concept subculture [1970]. In: THORNTON, Sarah; GELDER, Kenneth. The subcultures reader. New York: Routledge London, 1997. p. 66-70.

LASTING MAZE. Musicista/banda. 2014. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/LastingMaze1/. Acesso em: 21 maio 2017.

LEMOS, André. A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Anablume, 2013.

MORENO, Ana Carolina. Negros representam apenas 16% dos professores universitários. Rio de Janeiro: G1, 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/guia-de-carreiras/noticia/2018/11/20/negros-representam-apenas-16-dos-professores-universitarios.ghtml. Acesso em: 11 out. 2018.

PRATT, Mary L. Imperial eyes: travel writing and transculturaltion. New York: Routledge, 1992.

QUEIROZ, Tobias Arruda. Valhalla, all black in e metal beer: repensando a cena musical a partir dos bares no interior do Nordeste. 276f. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação) - Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, 2019.

REGEV, Motti. Pop-rock music. Aesthetic Cosmopolitanism in Late Modernity. Nova Jersey: Polity Press, 2013.

REVANGER. Musicista/banda. 2015. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/RevAnger01/. Acesso em: 21 maio 2017.

RISING RECORDS. Estúdio musical. 2013. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/Risingmossoro. Acesso em: 21 maio 2017.

RUFINO, Luiz. Performances afro-diaspóricas e decolonialidade: o saber corporal a partir de Exu e suas encruzilhadas. Revista Antropolítica, Niterói, n. 40, p.54-80, jan./jun. 2016.

SAID, Edward. Figures, configurations, transfigurations. Race e Class, Califórnia, v. 32, n. 1, p. 116, 1990.

SAID, Edward. Orientalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SANT, Javier. Heavy metal in baghdad. 30 maio 2015. 1 vídeo (1h23m56s.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vjC3VtR8GzY. Acesso em: 04 jan. 2019.

SANTOS, M. We do rock too: os percursos do gênero musical metal no movimento do rock angolano. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.

SKAYP MODELS. Skayp Alternativa. Facebook, disponível em: https://www.facebook.com/SkaypModels/, 2013. Acesso em 21 maio 2017.

STRAW, Will. Cenas culturais e as consequências imprevistas da políticas públicas. In: JANOTTI JUNIOR. Jeder; SÁ, Simone Pereira de. Cenas musicais. São Paulo: Anadarco, 2013. p. 9-23.

STRAW, Will. Scenes and Sensibilities. Public, Toronto, n. 22/23, p. 245-257, fev. 2001.

STRAW, Will. Will Straw e a importância da ideia de cenas musicais nos estudos de música e comunicação. [Entrevista cedida a] Jeder Janotti Júnior. Revista E-Compós, Brasília, v. 15, n. 2, 2012.

STRAW, Will. Some things a scene might be. Cultural Studies, Ottawa, v. 29, n. 3, p. 476-485, 2015.

STRAW, Will. System of articulation, logics of change: scenes and communication in popular music. Cultural Studies, Ottawa, v. 5, n. 3, p. 368-388, 1991.

VARAS-DÍAZ, Nelson. The Distorted Island: Heavy Metal music and community in Puerto Rico. 1 vídeo (1h57m52s.). 6 nov. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zKe5TMPGTqE. Acesso em: 13 jan. 2019.

VPRO WORLD SERIES. Islamic metal band in Indonesia - The Westerners. 5 mar. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0fhp2sgaON4. Acesso em: 13 jan. 2019.

Published

2020-08-14

How to Cite

QUEIROZ, Tobias Arruda. Black cosmology for the studies of communication and music. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 455–472, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n2p455-472. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3772. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Arte-fatos: tensões e(m) possibilidades entre cultura, pesquisa e educa