When a biologist is funded by other biologies, other educations
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p355-374Keywords:
Biology, Image, Deleuze.Abstract
The text shares the vital encounters that mobilized in the body of a biologist-artist, fabulous experimentation exercises - with the image, the writing, the memory, the waters of a creek, the land, the lives that crossed residents affected by a dam - agglutinated by the following questions: how can a biologist experience biology, art, nature beyond what already exists? How do art and biology intersect with / in nature and what educations make up these leaks? The text comes with the desire to create a problematic chaos in the too rigid conceptions that entangle biologies and their crossings in / with education, taking as conceptual inspiration the philosophy of Gilles Deleuze and Félix Guattari.
Downloads
References
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, 1997.
BARROS, M. Menino do mato. Rio de Janeiro, Alfaguara, 2015.
BRITO, M. R.; CHAVES, S. N. ... Cartografia...: uma política de escrita. Revista Polis e Psique, Rio Grande do Sul, v. 7, p. 167-180, 2017.
CPFL. Íntegra: a morte como quase acontecimento: Eduardo Viveiros de Castro. Campinas: Instituto CPFL, 16 out. 2009. Disponível em: http://www.institutocpfl.org.br/2009/10/16/integra-a-morte-como-quase-acontecimento-eduardo-viveiros-de-castro/. Acesso em: 10 abr. 2018.
CORAZZA, S.; SILVA, T. T. Composições. São Paulo: Autêntica, 2003.
COSTA, D. W. S.; SILVA, C. A. S.; BRITO, M. R. Réquiem para ilha do Arapujá. Revista Climacom, Campinas, v. 8, n. 2, p. 1-7, fev. 2017.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, G.; PARNET, C. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. Éditions Montparnasse, Paris, v. 1, n. 1, p. 1-105, jan. 1988.
DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
MACHADO, R. Deleuze, a arte e a filosofia. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
MASNY, D. Cartographies of becoming in education. Rotterdam: SpringerLink, 2013.
PELBART, P. P. Por uma arte de instaurar modos de existência que não existem. Como falar de coisas que não existem. São Paulo: Bienal de São Paulo, 2014.
RAMOS, M. N. C.; BRITO, M. R. As linhas que tecem o aprender e o ensinar em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 20, p. 1-20, 2018.
RANCIÉRE, J. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .