Pedagogy of differences and teacher training in necropolital´s times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n1p211-230

Keywords:

Teacher training, Differences, Necropower, Military-civic schools

Abstract

This paper discusses the proposal of teacher training for basic education, centered on the so-called Pedagogy of Differences, and highlights the main meanings created and emerged in this teaching-learning process, in times of militarization of education in Brazil. The work is characterized as an experience report in which the memories and reflections of undergraduate students about their paths in supervised internships are resumed. Given this context, the main results of a teacher training process show that some movements of (re)invention of the school and of the curriculum are made possible by mediating the wishes of those who are part of the school community and those who will act professionally in it, towards the assumption of differences as a way of resistance to necropolitics.

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Author Biographies

Heloisa Andreia de Matos Lins , Faculdade de Educação da UNICAMP

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp. Professora da Faculdade de Educação da UNICAMP (Depto.de Psicologia Educacional). Membro das Linhas de Pesquisa Linguagem e Arte em Educação e Educação e Ciências Sociais, assim como do Grupo de Pesquisa ALLE/AULA (Grupo de Pesquisa Alfabetização, Leitura e Escrita/Trabalho Docente na Formação Inicial) - onde coordena o Grupo de Estudos Mídias, Infâncias e Diferenças, GEMID - e do Grupo de Pesquisa DIS - Diferenças e Subjetividades em Educação: Estudos Surdos, das questões raciais, de gênero e da infância. 

 

Gabriela Antunes Marques, Faculdade de Educação da UNICAMP

Estudante do curso de Graduação em Letras da UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas – habilitação ensino-aprendizagem de Português como segunda língua. Desenvolve pesquisa sobre a variedade e diversidade do Português Brasileiro, assim como sobre Português em contexto acadêmico para indígenas.

Homero Dantas Ragnane, Faculdade de Educação da UNICAMP

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP. Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais com ênfase em Antropologia pela UNICAMP. Desenvolveu pesquisas de Iniciação Científica na área da Antropologia com ênfase nos estudos de gênero e demais marcadores sociais da diferença articulados ao Candomblé junto ao Núcleo de Estudos de Gênero PAGU/UNICAMP. 

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Published

2021-04-30

How to Cite

LINS , Heloisa Andreia de Matos; MARQUES, Gabriela Antunes; RAGNANE, Homero Dantas. Pedagogy of differences and teacher training in necropolital´s times. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 211–230, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n1p211-230. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3814. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda