Teaching of Art and Science in Teacher’s Education through musical composition

Authors

  • Patricia Neves de Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) - Câmpus Boituva / Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico https://orcid.org/0000-0003-0012-1147
  • Emerson Ferreira Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) - Câmpus Boituva / Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico https://orcid.org/0000-0002-3261-9241

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p341-360

Keywords:

Teachers’ education, Teaching of art, Science education

Abstract

This research refers to a process carried out with undergraduate students in Pedagogy degree, in a federal institution, in the disciplines of Teaching of Art and of Science Education. In a multidisciplinary perspective, it exposes the unfolding of a provocation made to students, which consisted of creating a musical composition that addressed a problem within the topics addressed in the discipline of Science, without resulting in a product that only used the language of Music as a pedagogical instrument, but that articulates these two fields of knowledge, maintaining the fundamental assumptions that characterize them. To this end, it reflects on Teaching of Art and Teaching of Music, as well as on Science Education; presents a report of the practice developed; and analyzes the contents of the composite letters. The investigation denotes the possibility of creating cultural products that offer subsidies to address science at school, without compromising the creative act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Neves de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) - Câmpus Boituva / Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade de Sorocaba (UNISO), possui Especialização em Pedagogia do Teatro e Graduação em Teatro / Arte-Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO); é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, no Câmpus Boituva, em regime de dedicação exclusiva, atuando nos âmbitos do Ensino e da Pesquisa; ministra aulas de Arte para o Ensino Médio Integrado e para a Licenciatura em Pedagogia; desenvolve projetos nas áreas de Ensino de Teatro, Arte e Jogos e Brincadeiras.

Emerson Ferreira Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) - Câmpus Boituva / Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico

Possui graduação em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, título de Mestre e Doutor em Ensino de Ciências na modalidade de Ensino de Física pelo Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - Física, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Câmpus Boituva/SP e Professor Credenciado no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática do IFSP, Câmpus São Paulo. 

References

ALMEIDA, Maria Berenice de; PUCCI, Magda Dourado. Outras terras, outros sons. São Paulo: Callis, 2011.

ARAGAKI, Carolina. Morte de meio bilhão de abelhas é consequência de agrotóxicos. Jornal da USP. Atualidades / Rádio USP, São Paulo, 5 abr. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/?p=232992. Acesso em: 6 dez. 2019.

ARAÚJO, Débora Cristina; MOTTA, Alexandre Negreiros; LIMA, Renato Abreu. O uso da música como auxílio no processo de aprendizagem: um recurso pedagógico. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, Acre, v. 4, n. 1, p. 263-269, 2017.

BARBOSA, Ana Mae T. B. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BEINEKE, Viviane; FREITAS, Sérgio P. R. Lenga la lenga: jogos de mãos e copos. São Paulo: Ciranda Cultural, 2006.

BERNARDO, José Roberto R.; ANTONIOLI, Patrick M.; QUEIROZ, Glória Regina P. C. A interação triádica na parceria Universidade-Escola: diálogos entre a física e a música popular. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 12., 2010, Águas de Lindóia. Anais [...]. Águas de Lindóia: EPEF, 2010. p. 1-12.

BRITO, Teca A. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis, 2003.

CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

DUCHIADE, Milena P. Poluição do ar e doenças respiratórias: uma revisão. Cadernos de Saúde Pública, Rio Janeiro, v. 8, n. 3, p. 311-330, jul./set. 1992.

FERRAZ, Maria H. C. T.; FUSARI, Maria F. R. Metodologia do ensino de arte: fundamentos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FRAKNOI, Andrew. The music of the spheres in education: using astronomically inspired music. Astronomy Education Review, Washington, v. 5, p. 139-153, nov. 2007.

FRAZÃO, Juliana Oliveira; SILVA, Jobson Martins da; CASTRO, Carla Soraia Soares de. Percepção ambiental de alunos e professores na preservação das tartarugas marinhas na Praia de Pipa-RN. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 24, p. 156-172, jan./jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3890/2320. Acesso em: 6 dez. 2019.

FREITAS, Breno Magalhães; IMPERATRIZ-FONSECA, Vera Lúcia. A importância econômica da polinização. Mensagem Doce, São Paulo, n. 80, p. 44-46, mar. 2005.

GASPAR, Alberto; MONTEIRO, Isabel Cristina de Castro. Atividades experimentais de demonstrações em sala de aula: uma análise segundo o referencial da teoria de Vygotsky. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 227-254, ago. 2005. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/518. Acesso em: 23 abr. 2021

GOMES, Emerson F. Astros no rock: uma perspectiva sociocultural no uso da canção na educação em ciências. 2016. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

GONÇALVES, Fernanda Denardin et al. A promoção da saúde na educação infantil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 12, n. 24, p. 181-192, jan./mar. 2008.

HIME, Francis; BUARQUE, Chico. Passaredo. In: BUARQUE, Chico. Meus caros amigos. São Paulo: Phonogram/Philips, 1976. LP. Lado B, faixa 3.

JASINSKI, Renata; PEREIRA, Luiz Alberto Amador; BRAGA, Alfésio Luís Ferreira. Poluição atmosférica e internações hospitalares por doenças respiratórias em crianças e adolescentes em Cubatão, São Paulo, Brasil, entre 1997 e 2004. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 11, p. 2242-2252, nov. 2011.

KAWASAKI, Clarice Sumi; BIZZO, Nelio Marco. Fotossíntese: um tema para o ensino de ciências? Química Nova na Escola, São Paulo, n. 12, p. 24-29, nov. 2000.

KRASILCHIK, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 85-93, mar. 2000.

LOMBARDI, Lucia M. S. S. Jogos teatrais na formação de pedagogos. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 1-11, jan./abr. 2010.

MARCELO SERRALVA: ludicalização infantil. Brasil, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/user/musiqueducando. Acesso em: 23 abr. 2021

MARTINE, Ariel Milani; RICARDI-BRANCO, Fresia; BELOTO, Beatriz. Descrição dos métodos paleoartísticos para reconstruções de animais e vegetais fósseis. Terrae Didatica, Campinas, v. 13, n. 2, p. 101-112, 2017.

MELLO, Fernanda T. de; MELLO, Luiz Henrique C. de; TORELLO, Maria Beatriz de. A. F. Paleontologia na educação infantil: alfabetizando e construindo o conhecimento. Ciência e Educação, Bauru, v. 11, n. 3, p. 397-410, set./dez. 2005.

MOREIRA, Ildeu de Castro; MASSARANI, Luísa. (En)canto científico: temas de ciência em letras da música popular brasileira. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, suplemento 0, p. 291-307, out. 2006.

MORTIMER, Eduardo F.; SCOTT, Phil. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre v. 7, n. 3, p. 283-306, dez. 2002.

PALAVRA CANTADA. Brasil, 2021. 1 vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/user/palavracantadatube. Acesso em: 23 abr. 2021.

PELICIONI, Maria Cecília Focesi; PELICIONI, Andréa Focesi. Educação e promoção da saúde: uma retrospectiva histórica. Mundo da Saúde, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 320-328, jul./set. 2007.

PUGLIESE, Renato M.; ZANETIC, João. A música popular como instrumento para o ensino de Física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 17., 2007, São Luís. Anais [...]. São Luís: UFMA, 2007. p. 1-10.

REIGADA, Carolina; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma proposta de pesquisa-ação. Ciência e Educação, Bauru, v. 10, n. 2, p. 149-159, maio/ago. 2004.

RIBAS, Lis Cristina Camargo; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Cantando o mundo vivo: aprendendo biologia no pop-rock brasileiro. Ciência e Ensino, Campinas, n. 12, p. 4-9, dez. 2004.

SÁ, Luiz Carlos Pereira de; GUARABYRA, Guttemberg Nery. Sobradinho. SÁ, Luiz Carlos Pereira de; GUARABYRA, Guttemberg Nery. Pirão de peixe com pimenta. Rio de Janeiro: Som Livre, 1977. LP. Faixa 1.

SALGADO, Pedro et al. A ilustração científica como ferramenta educativa. Interacções, Portugal, v. 11, n. 39, p. 381-392, mar. 2015.

SILVEIRA, Marcelo P.; KIOURANIS, Neide M. M. A música e o ensino de química. Química nova na escola, São Paulo, n. 28, p. 28-31, maio 2008.

TOWATA, Naomi et al. Ambiente marinho, sua preservação e relação com o cotidiano: influência de uma exposição interativa sobre as concepções de estudantes do ensino fundamental. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Barcelona, n. extra, p. 1342-1347, set. 2013.

Published

2021-08-30

How to Cite

ALMEIDA, Patricia Neves de; GOMES, Emerson Ferreira. Teaching of Art and Science in Teacher’s Education through musical composition. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 341–360, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p341-360. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3873. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Formação de professores