Implementation of Assistive Technology resources in the pedagogical practice of a Special Education teacher

proposal for a training course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p843-863

Keywords:

Special education, Assistive tecnology, Teacher training.

Abstract

The study aimed to implement and evaluate a training course in Assistive Technology(AT) in a collaborative perspective based on demands presented by a Special Education teacher. The research was carried out in three stages: in the first, a script for observation in the classroom was used; in the second, a training course in AT was developed and in the third, the teacher participating in the study evaluated the training course. The data obtained suggested the lack of implementation of AT resources. After completing the training course, it was found that it promoted the understanding of the importance of AT, its purpose, as well as the instrumentalization of the participant. Based on the results obtained, it is possible to conclude on the importance and the need to promote teacher training for the use of AT in public policies.

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Author Biographies

Andressa Lopes, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Pedagogia pela Universidade de São Paulo. Mestrado em Educação Especial pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Atualmente é doutoranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Adriana Garcia Gonçalves, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, graduação em Fisioterapia pela Universidade de Marília, mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é docente da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar.

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Published

2021-11-05

How to Cite

LOPES, Andressa; GONÇALVES, Adriana Garcia. Implementation of Assistive Technology resources in the pedagogical practice of a Special Education teacher: proposal for a training course. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 843–863, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p843-863. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3896. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda