The freiriano legacy for physical education at schools against hegemonics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p669-682

Keywords:

Physical education, Pedagogical practices, Paulo Freire

Abstract

The essay, of an essayistic nature, presents a reflection on the contribution of Paulo Freire's work to the field of Physical Education at schools and its importance for the consolidation of counter-hegemonic practices. In the light of Freire's ideas, in convergence with the critical and post-critical theories of the curriculum, emphasizes the concepts of dialogue, ethics, love, directness, reflection and rigor, basic elements for the action of teachers in educational institutions. The purpose of this essay is to contribute to the debate about the progressive pedagogical practice of Physical Education at schools, not only under the aegis of Freires’s ideas, but in approximation with the theoretical contribution that guides democratic and emancipatory teaching in the school routine.

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Author Biography

Alessandra Andrea, Universidade Ibirapuera - Faculdade de Educação Física

Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade de São Paulo. Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu, Doutora em Educação, pela Universidade de Sorocaba. Professora titular da Prefeitura Municipal de São Paulo desde o ano 2000. Exerce a função de Assistente de Direção. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, cotidiano escolar, Paulo Freire, currículo, formação e atuação de professores e corporeidade. É membro do Grupo Potencial, da Universidade de Sorocaba (UNISO), coordenado pela Profª. Drª Vilma Lení Nista-Piccolo. É coordenadora do curso de Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) da Universidade Ibirapuera.

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Published

2020-12-23

How to Cite

ALESSANDRA ANDREA. The freiriano legacy for physical education at schools against hegemonics. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 669–682, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p669-682. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3903. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação Física Escolar