Feminisms and their contributions to understanding the role of children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4073

Keywords:

education, women's human rights, children's rights.

Abstract

In this essay we bring questions about the Human Rights of Women and children, mentioning their approximations and realizing the necessary activism of educators towards an emancipatory and Feminist Education. Being mentioned Women's rights devalued since the creation of the Rights of Man and Citizen (1789), in France. Thus, understanding gender as a social construction of power relations, the idea of ​​Early Childhood Education in connection with the struggle of women is brought to this article. The methodology used was based on a bibliographic nature. Women and children are found in the guidelines of the Brazilian Maximum Law (1988), the starting point of this text being the valuation of the realization of the rights present in the letters of Brazilian laws.

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Author Biographies

Ana Laura Bonini Rodrigues de Souza, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Mestranda no programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Filosofia e Ciências, da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília - SP, possui graduação em Direito pelo Centro Universitário Eurípedes de Marília (UNIVEM). Faz parte do corpo editorial da Revista do Instituto de Políticas Públicas de Marília - IPPMar. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas HiDEA-Brasil-História das disciplinas escolares e acadêmicas no Brasil (Saberes, práticas e culturas escolares e acadêmicas), e do Núcleo de gênero e diversidade sexual na Educação.

Flavio Santiago, Universidade de São Paulo - USP

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos, mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, durande o doutoramento realizou estágio na Università degli Studi di Milano- Bicocca. Atualmente é pós-doutorando da Universidade de São Paulo junto ao Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação e professor de educação básica da Prefeitura Municipal de Ribeirão Bonito.

Rosane Michelli de Castro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Graduação em Educação Física pela Universidade de Marília, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Pós-Doutorado pela Fundação Carlos Chagas. Atua como professora assistente na Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e como professora permanente junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da FFC - Unesp/Marília. 

 

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Published

2022-09-28

How to Cite

SOUZA, Ana Laura Bonini Rodrigues de; SANTIAGO, Flavio; CASTRO, Rosane Michelli de. Feminisms and their contributions to understanding the role of children. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022026, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4073. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4073. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda