Subject constitution and violence at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4146

Keywords:

violence, school, subjectivity

Abstract

This paper addresses the experience of violence at school and how it is embedded in constitution of the subject. The perspective of analysis falls on the effects of this violence on the subject who practices it and who witnesses it in the school environment, bringing up social and psychoanalytic elements of this phenomenon. The objective is show violence at school as a constituent part of the subject, of his understanding of himself and world around him. A conceptual debate is carried out around violence, violence at school and violence in the constitution of children and adolescents, based on a bibliographic review around debate on school violence and subjectivity. The results show violence at school stems from the realities of their students, from their longings and internal issues that are influenced by the social, cultural, economic context and present limitations of these young people in the realization of their dreams, which leads aggressiveness and destructiveness, which converge to the notion of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Barchi, Universidade de Sorocaba - Uniso

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba, Especialista em Educação Ambiental pela USP/ São Carlos, Especialista em Gestão da Educação Pública pela Unifesp, licenciado em Geografia pela Universidade de Sorocaba e Pedagogia pela Universidade da Cidade de São Paulo. Pós Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 

Frank Menezes Rodrigues , Universidade Metodista de São Paulo - UMESP

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário de Jales, graduação em Geografia pela Universidade Bandeirante de São Paulo, graduação em Tecnólogo em Processamento de Dados pela Universidade Ibirapuera, graduação em Pedagogia pela Faculdade Instituto Paulista de Ensino e graduação em Segunda Licenciatura em Artes Visuais pela Faculdade de Cièncias e de Tecnologia de Rondônia. Tem experiência na área de Geografia. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UMESP.

Published

2023-09-11

How to Cite

BARCHI, Rodrigo; RODRIGUES , Frank Menezes. Subject constitution and violence at school . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023027, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4146. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4146. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda