Wahuiru Pakup

a new sun at Sateré-Mawé indigenous school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4170

Keywords:

indigenous education, Sateré-Mawé, ethnography.

Abstract

This paper presents partial results of an ethnographic research on the meanings of the school for a Sateré-Mawé community (in Maués, state of Amazonas). The first part of the paper covers historic aspects of the group’s struggle to persist in their traditional ways of existence, affirming their ethnical identity, and the obstacles to the official recognition of the Wahuiru Pakup indigenous school (called Novo Sol). The second part analyzes the social and symbolic relations at the school, its specific rites, times, and spaces, in order to understand the social and pedagogical practices taking place there. Finally, we reflect on the role of subjectivity during the ethnographic research, which required an intense field immersion with participant observation during local everyday activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Castro dos Santos, Universidade Católica de Petrópolis

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Possui Especialização em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Maurício de Nassau - UNINASSAU (2015). Graduada em Administração pela Faculdade Salesiana Dom Bosco - FSDB (2010). Integra o Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP). Pesquisa educação indígena e relações étnico-raciais.

Debora Breder , Universidade Católica de Petrópolis

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense, com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales. Mestre em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense e Bacharel em Comunicação Social, habilitação Cinema, pela Universidade Federal Fluminense. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Católica de Petrópolis, integrando o Programa de Pós Graduação em Educação. 

Published

2023-07-27

How to Cite

SANTOS, Marta Castro dos; BREDER , Debora. Wahuiru Pakup: a new sun at Sateré-Mawé indigenous school . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023020, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4170. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4170. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda