The digital game as a teaching resource to problematize environmental education spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2023v25id4612

Keywords:

environmental education, digital game, didactic resource.

Abstract

The ethnographic research described here originated a digital didactic game based on the investigation of some environmental education practices developed at the Federal Institute of Santa Catarina campus São José - IFSC / SJ. The game was created from the study of environmental education projects developed at the institution and subsequently selected, from observations made on campus and from interviews with some participants of the educational proposals. Among the different actions and spaces of environmental education carried out at the IFSC / SJ, we chose to present four of them in the game, as they are related to different spaces, contexts, subjects and levels of education. It is hoped that the didactic game “IFSC / SJ does environmental education?” presented in this study will be constantly updated, to give visibility to other environmental education practices carried out at the institution. The digital didactic game presents itself as a playful form of teaching and learning, making accessible information about the elements that make up the previously selected environments, as well as the projects related to them.

                

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Author Biographies

Giselia Antunes Pereira, Instituto Federal de Santa Catarina - Criciúma

Doutora em Didática e Tecnologia Educativa pela Universidade de Aveiro - UA/PT. Atualmente atua como docente nos componentes curriculares pedagógicos dos Cursos de Licenciatura em Química do Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC Câmpus Criciúma. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Identidade e Formação Docente - GRIFO/CNPq/CAPES do IFSC-SJ. Grupo que possui vínculo com a Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC. Membro integrante do grupo de pesquisa Sujeitos da Educação Profissional e Tecnológica - GERAÇÕES/CNPq/CAPES. 

Humberto Cenachi Porto, Colégio Visão

Biólogo e especialista em Educação Ambiental. Professor de Biologia do Colégio Visão, Palhoça, SC. Atuou diretamente em projetos relacionados a Meio Ambiente e Educação Ambiental. Autodidata em áreas diversas como Programação, Webdesign e Softwares de Edição de Vídeo e Imagem. Tem como interesse de pesquisa unir desenvolvimento web com educação de forma a produzir jogos educativos digitais e ferramentas educacionais com gamificação.

Paula Alves de Aguiar, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora do Instituto Federal de Santa Catarina câmpus São José,
lecionando nos cursos de Licenciatura em Química e na especialização em Educação Ambiental com Ênfase em Formação de Professores. Atualmente coordena o Projeto de Pesquisa “As Práticas de
Estágio Curricular Supervisionado nos Cursos de Licenciatura do IFSC câmpus São José: o processo de formação e constituição da identidade docente” e o Projeto de extensão “Polinizando Experiências de
Estágio da Licenciatura em Química do IFSC-SJ”. É uma das líderes do Grupo de Estudos e Pesquisa Identidade e Formação Docente - GRIFO (IFSC). Grupo que possui vínculo com a Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC. Membro integrante do grupo de pesquisa Sujeitos da Educação Profissional e Tecnológica – GERAÇÕES. 

Published

2023-06-07

How to Cite

PEREIRA, Giselia Antunes; PORTO, Humberto Cenachi; AGUIAR, Paula Alves de. The digital game as a teaching resource to problematize environmental education spaces . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 25, p. e023013, 2023. DOI: 10.22483/2177-5796.2023v25id4612. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4612. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda