Concept map as diagram from the perspective of Peircean semiotics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4924

Keywords:

diagram, concept map, analogy.

Abstract

The theme of this article is at the peircean education/semiotics interface, which implies treating school subjects as modalities of languages, as sign’s systems, and the process/learning as one that involves the action of signs and a learner as an interpreter of signs. In this context, in order to explain the potential of the concept map for cognition, we present a state of the question for research on this modality of representation and aspects of the origin of this concept; then, we deal with the concept map as a diagram, in the peircean perspective; we explain the three types of analogy proposed by Deleuze in his studies on diagrams and, finally, we reflect on the potential of the concept map to elicit cognition. The importance for education lies in the fact that we link thinking via conceptual maps to the types of analogy, which allows us to go beyond interpretations derived from psychology. 

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Author Biography

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba - Uniso

Graduação em Matemática pela Universidade de Sorocaba, Mestrado em Educação (Área de concentração: Educação em Ciências), pela Universidade Metodista de Piracicaba, Doutorado em Comunicação e Semiótica (Área de concentração: Signo e significação nas mídias), pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; estágio pós-doutoral na Universidade de kassel, Kassel, Alemanha e pós-doutora pela Escola de Comunicações e Artes da USP. Docente e atual coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso). 

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Published

2022-09-29

How to Cite

DRIGO, Maria Ogécia. Concept map as diagram from the perspective of Peircean semiotics. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022032, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4924. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4924. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda