Development of Knowledge Experiences about Domestic Child Labor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5187

Keywords:

teaching knowledge , domestic child labor, initial years of elementary school.

Abstract

The country's legislation prohibits the exploitation of domestic child labor, however official indicators show that this practice affects thousands of children. Opposing the exploitation of child labor and assuming teaching knowledge as a means of identifying and intervening in this practice, we seek to reveal and discuss “What are the teaching knowledge related to child domestic work developed by teachers in the early years based on a training action aimed at to this topic?. Anchored in Tardif, we carried out a qualitative investigation through a training activity, centered on Law and Education contents, which involved sixteen teachers from the early years. The empirical material consisted of meeting transcripts, field notes and a questionnaire. The analysis showed knowledge about the implications and challenges of child labor in educational processes, knowledge of school and student contexts and its potential for identifying domestic child labor, implications of socioeconomic aspects in the incidence of child labor and domestic child labor in the development of children, possibilities of intervention in the classroom. The development of knowledge can provide the teacher with theoretical and practical subsidies to identify, characterize and intervene in child labor practices.

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Author Biographies

Patrícia Tassi, Universidade Federal da Fronteira Sul

Bacharel em Direito pela Universidade de Passo Fundo. Mestre Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Adriana, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação Matemática pela UNESP, Rio Claro, SP. Pós-doutora pelo Instituto de Educação da Universidade e Lisboa, Lisboa. Professora, nível adjunto IV, da Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS e Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFFS. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias-GEPEM@T e membro associado do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática-GPIMEM. 

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Published

2024-08-12

How to Cite

TASSI, Patrícia; ADRIANA. Development of Knowledge Experiences about Domestic Child Labor. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024017, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5187. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5187. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda