Educational practices in teaching humanities and socio-environmental education

a postgraduate pedagogical experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5279

Keywords:

educational practices, environmental education, humanities teaching.

Abstract

The purpose of this article is to make considerations about of a discipline in a professional master's course in humanities teaching occurred during the second semester of 2022, whose high point was the materialization of a field trip to non-formal spaces of education in the region of Caparaó Capixaba. It is characterized as a mixed research and exploratory scope, using observation as data collection instruments, recording photos and videos, and applying a questionnaire to 15 students to raise the perception of the achievement of discipline. The results showed that the discipline promoted the discussion of aspects of local and global socio-environmental development and its relationship with the teaching of geography, configuring a unique experience for education professionals to think and articulate pedagogical practices in non-formal spaces of education based on the reality and the territory lived.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrine Lino Pinto, Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes

Doutora em Educação em Ciências e Saúde do Programa de Pós-graduação do INUTES da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestra em Educação em Ciências e Matemática do Programa EDUCIMAT do (Ifes). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) e pós graduada com especialização em Biblioteca Escolar pelo CESAT. Bibliotecária-Documentalista no Campus Vitória do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). Professora permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH) do (Ifes). 

Eduardo Fausto Kuster Cid, Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes

Doutor em Educação pela UFAL, com estágio Pós Doutoral em Educação Ambiental pela UFES. Mestre em Engenharia Civil/Engenharia de Transportes pela UFES, Licenciado e Bacharel em Geografia pela UFES. Professor Titular do Instituto Federal do Espírito Santo - IFES, coordenador e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH - IFES).

Aramis Cortes de Araujo Junior, Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes

Possui Doutorado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Mestrado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) Campus de Alegre.

Published

2024-08-23

How to Cite

LINO PINTO, Sabrine; KUSTER CID, Eduardo Fausto; ARAUJO JUNIOR, Aramis Cortes de. Educational practices in teaching humanities and socio-environmental education : a postgraduate pedagogical experience . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024023, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5279. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5279. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda