High skills/giftendedness and digital technologies

overcoming challenges and barriers in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5453

Keywords:

high abilities/giftedness, challenges, inclusive education.

Abstract

The identification of students with High Abilities/Giftedness (AH/SD) is essential to developing their potential. The objective of this study is to analyze the challenges faced by teachers in identifying students with AH/SD and the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) for curricular enrichment. This investigation was carried out through field research, a qualitative approach, with descriptive objectives and content analysis. The data revealed that the main challenges faced by teachers in the inclusion of students with AH/SD refer to: the absence training and capacity building; the lack of knowledge and understanding about the specific characteristics of students, which makes it difficult for teachers to perceive students' AH/SD characteristics; lack of time and resources, combined with work overload; little mastery in the use of digital technologies to enrich the class. It is important, therefore, that the role of teachers is essential in the recognition and curricular enrichment of students with AH/SD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Silva Azevedo Travaglia, Universidade Estadual do Paraná - campus Apucarana

Possui graduação em Letras Português e Inglês pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí. Mestranda em Educação Inclusiva - Profei Unespar. Atualmente é professora na Educação Especial atuando na Secretaria de Educação do Estado do Paraná na Sala de Recursos Multifuncional e Professora Formadora no programa Formadores em Ação componente curricular Educação Especial.

Eromi Izabel Hummel, Universidade Estadual do Paraná - Campus Apucarana

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista e Administração pela Faculdade Pitágoras. Especialização em Novas Mídias Rádio e TV pela Universidade Regional de Blumenau. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Marília. Professora Associada no Colegiado de Pedagogia e no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade do Estadual do Paraná - Campus Apucarana.

Published

2024-09-23

How to Cite

TRAVAGLIA, Fabiana Silva Azevedo; HUMMEL, Eromi Izabel. High skills/giftendedness and digital technologies: overcoming challenges and barriers in the classroom. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024038, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5453. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5453. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica