A reading of the discoursive ethos on the covers of in-flight magazines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2020v46n1p59-85

Keywords:

Custom publishing. , Ethos discourse., Discourse analysis.

Abstract

The research aims to investigate the discursive ethos on Vamos/Latam and Gol magazines covers from 2017 and 2019. Based on Dominique Maingueneau propositions, in the theoretical discourse analysis, we studied how the scenarios were composed, the verbal and image speech, in order to identify how the brands Latam and Gol were built. As a result, the research has led to the conclusion that the narrative in both magazines carries affection, persuasion and social engagement that connects to the strategic goals of the brands they represent, revealing ethos modulations that go from the host to the social activist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALI, Fatima. A arte de editar revistas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009.

AMOSSY, Ruth. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS AÉREAS. Disponível em: https://www.abear.com.br/imprensa/dados-e-fatos/. Acesso em: 11 nov. 2019.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2015.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso, modos de organização. São Paulo: Contexto, 2016.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Contexto, 2016.

FISCHER, Andrea. Revista customizada: o jornalismo a serviço das fontes. Florianópolis: Combook, 2013.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GOL Linhas Aéreas. São Paulo: Trip, n. 178, jan. 2017.

GOL Linhas Aéreas. São Paulo: Trip, n. 183, jun. 2017. 156 p. Disponível em: https://www.voegol.com.br/pt/servicos-site/Magazine/revista_GOL_183.pdf Acesso em: 21 fev. 2020.

GOL Linhas Aéreas. São Paulo: Trip, n. 184, jul. 2017. 81 p. Disponível em: https://www.voegol.com.br/pt/servicos-site/Magazine/revista_GOL_184.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.

GOL Linhas Aéreas. São Paulo: Trip, n. 202, jan. 2019. 61 p. Disponível em: https://www.voegol.com.br/pt/servicos-site/Magazine/GOL_203_duplas.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.

GOL Linhas Aéreas. São Paulo: Trip, n. 208, jul. 2019. 71 p. Disponível em: https://www.voegol.com.br/pt/servicos-site/Magazine/GOL_208_Completo.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2002.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia e incorporação. In: AMOSSY, Ruth. As imagens de si no discurso, construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005, p. 69-117.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015a.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2015b, p. 11-29.

MARTINS, Ana Luiza. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de república, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp, 2008.

ORLANDI, Eni. Discurso e Texto: formação e circulação do sentido. Campinas: Pontes, 2001. ORLANDI, Eni P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 2009.

ORLANDI, Eni P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SCALZO, Marilia. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2011.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2010.

SKYTRAX Worl Airline Awards. Disponível em: https://www.worldairlineawards.com/2018-world-airline-awards-results-announced/. Acesso em: 10 fev. 2020.

TAVARES, Frederico; SCHWAAB, Reges (orgs.). A revista e o seu jornalismo. Porto Alegre: Penso, 2013.

VAMOS/LATAM. São Paulo: New Content, n. 9, jan. 2017. 172 p. Disponível em: https://issuu.com/spafax/docs/08-vamos_latam_enero_2017_web. Acesso em: 21 fev. 2020.

VAMOS/LATAM. São Paulo: New Content, n. 15, jul. 2017. 180 p. Disponível em: https://issuu.com/spafax/docs/vamos_latam_julio_2017_web Acesso em: 21 fev. 2020.

VAMOS/LATAM. São Paulo: New Content, n. 33, jan. 2019. 164 p. Disponível em: https://issuu.com/spafax/docs/vamos33_enero_-_issu. Acesso em: 21 fev. 2020.

VAMOS/LATAM. São Paulo: New Content, n. 39, jul. 2019. 156 p. Disponível em: https://issuu.com/spafax/docs/vamos39_julio_-_baja. Acesso em: 21 fev. 2020.

VAZ, Paulo; TRINDADE, Bernardo; COSTA, Vanessa. Capas de revista e seus leitores: um novo texto em cartaz. In: TAVARES, Frederico; SCHWAAB, Reges (org.). A revista e seu jornalismo. Porto Alegre, 2013.

VEBLEN, Thorstein. A Teoria da Classe Ociosa: um estudo econômico das instituições. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

VILAS BOAS, Sergio. O estilo magazine: o texto em revista. São Paulo: Summus, 1996.

Published

2020-07-20

How to Cite

ALVES, Raquel; CHIACHIRI FILHO, Antonio Roberto. A reading of the discoursive ethos on the covers of in-flight magazines. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 46, n. 1, p. 59–85, 2020. DOI: 10.22484/2177-5788.2020v46n1p59-85. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/3777. Acesso em: 22 dec. 2024.