“Do you like a flower?”

acting and feeling from a workshop on body, gender and sexuality with teachers in times of moral crusade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p413-430

Keywords:

Body, Health, Moral panic.

Abstract

This article analyzes the experience of the workshop “Body, Gender and Sexuality in Education”, conducted by the Liga Acadêmica Multidisciplinar de Saúde do Adolescente (Universidade Federal de Mato Gosso do Sul), with teachers from municipal public schools, by invitation of the municipal government of Campo Grande. This theme was approached from a perspective committed to the guarantee of sexual and reproductive rights. In times of moral crusade, due to an anti-gender transnational movement, the activity allows us to reflect on the use of group techniques, such as clown's, to work themes that have been viewed as “threatening childhood and family”. It also provides a theoretical and methodological reflection on acting and feeling in times of moral panic and threats of criminalization of teaching work on gender and sexuality.

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Author Biographies

Tiago Duque, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP e mestre em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Professor do Bacharelado em Ciências Sociais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Campus de Campo Grande), do Mestrado em Educação (Campus do Pantanal - Corumbá) e do Mestrado em Antropologia Social da Faculdade de Ciências Humanas (FACH). 

Soraya Solon , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMT

Mestre em Saúde e Ambiente pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutora em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul , Brasil.

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Published

2020-08-14

How to Cite

DUQUE, Tiago; SOLON , Soraya. “Do you like a flower?”: acting and feeling from a workshop on body, gender and sexuality with teachers in times of moral crusade. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 413–430, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n2p413-430. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3764. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Arte-fatos: tensões e(m) possibilidades entre cultura, pesquisa e educa