What can the child-questioning do in the education of teachers? Theoretical and practical experimentations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p321-339

Keywords:

Child-questioning, Becoming a child, Pedagogy

Abstract

This article addresses the following problematization: What can children’s questions (considered as a research problem) do in a space for pedagogues’ initial education?  Associated to the researchers/teachers’ experiences in the process of a course development in a Pedagogy major, through a philosophical perspective of the child, the methodological framework was established through the investigative process about the child-questioning, in the sense that those do not configure only one more strategy to teach Science, but mainly learning, learning how to get to know what is not given in advance, which promotes new ways of desiring-knowing the child’s world, how they perceive and relate with scientific happenings, how they are in and to the world. Finally, a movement is experienced, one that begins to inhabit ourselves and the world – becoming a child, a child-questioning in ourselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Copetti Dalmaso, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, Brasil. Professor Adjunto I da Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.

Marilda Oliveira de Oliveira, Ela, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

 

 

Fernanda Monteiro Rigue, Sra, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Química pelo Instituto Federal Farroupilha e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutorado em Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) pela Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.
Consultora e Formadora do Aura Assessoria Educacional e Institucional , Brasil

References

AITKEN, Stuart. Geografias de berço e as contratopografias da infância. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Tebet (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017. p. 81-110.

CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS, 2013.

CORRÊA, Guilherme Carlos; PREVE, Ana Maria. A educação e a maquinaria escolar: produção de subjetividades, biopolítica e fugas. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 37, n. 2, p. 181-202, dez. 2011. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/reu/article/view/652. Acesso em: 2 set. 2019.

DALMASO, Alice Copetti; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; CORRÊA, Guilherme Carlos. Pergunta-Criança: uma estratégia de aprender (e ensinar) ciências. Revista Tempos e Espaços em Educação, Sergipe, v. 11, n. 25, p. 213-225, 2018.

DANIEL CIÊNCIA. O sol está muito longe da Terra? Brasil, 3 mar. 2016. 1 vídeo (3:34 mim). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zlrXjZR8sX0. Acesso em: 2 set 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 1997. v. 4.

OLIVEIRA, Renato Salgado de Melo. Histórias do mar: divagação científica, biotecnologias e RPG. 2011. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

OLSSON, Liselott Mariett. Taking children’s questions seriously: the need for creative thought. Global Studies of Childhood, Pennsylvania, v. 3, n. 3, p. 230-253, 2013.

SARDI, Rosana Aparecida Fernandes. Perguntas-máquinas. Childhood e philosophy, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 227-240, jul./dez. 2007.

SIQUEIRA, Juliano. Conhecer com vontade: entrevista com Guilherme Corrêa. Brasil, 11 ago. 2009. 1 vídeo (4:32 mim). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pJRu3kN-Mp4. Acesso em: 2 set 2019.

TEBET, Gabriela. Desemaranhar as linhas de infância: elementos para uma cartografia. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Tebet (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017. p. 135-156.

Published

2021-08-30

How to Cite

DALMASO, Alice Copetti; DE OLIVEIRA, Marilda Oliveira; RIGUE, Fernanda Monteiro. What can the child-questioning do in the education of teachers? Theoretical and practical experimentations. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 2, p. 321–339, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n2p321-339. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3766. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Formação de professores