What can the child-questioning do in the education of teachers? Theoretical and practical experimentations
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p321-339Keywords:
Child-questioning, Becoming a child, PedagogyAbstract
This article addresses the following problematization: What can children’s questions (considered as a research problem) do in a space for pedagogues’ initial education? Associated to the researchers/teachers’ experiences in the process of a course development in a Pedagogy major, through a philosophical perspective of the child, the methodological framework was established through the investigative process about the child-questioning, in the sense that those do not configure only one more strategy to teach Science, but mainly learning, learning how to get to know what is not given in advance, which promotes new ways of desiring-knowing the child’s world, how they perceive and relate with scientific happenings, how they are in and to the world. Finally, a movement is experienced, one that begins to inhabit ourselves and the world – becoming a child, a child-questioning in ourselves.
Downloads
References
AITKEN, Stuart. Geografias de berço e as contratopografias da infância. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Tebet (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017. p. 81-110.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS, 2013.
CORRÊA, Guilherme Carlos; PREVE, Ana Maria. A educação e a maquinaria escolar: produção de subjetividades, biopolítica e fugas. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 37, n. 2, p. 181-202, dez. 2011. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/reu/article/view/652. Acesso em: 2 set. 2019.
DALMASO, Alice Copetti; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; CORRÊA, Guilherme Carlos. Pergunta-Criança: uma estratégia de aprender (e ensinar) ciências. Revista Tempos e Espaços em Educação, Sergipe, v. 11, n. 25, p. 213-225, 2018.
DANIEL CIÊNCIA. O sol está muito longe da Terra? Brasil, 3 mar. 2016. 1 vídeo (3:34 mim). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zlrXjZR8sX0. Acesso em: 2 set 2019.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 1997. v. 4.
OLIVEIRA, Renato Salgado de Melo. Histórias do mar: divagação científica, biotecnologias e RPG. 2011. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
OLSSON, Liselott Mariett. Taking children’s questions seriously: the need for creative thought. Global Studies of Childhood, Pennsylvania, v. 3, n. 3, p. 230-253, 2013.
SARDI, Rosana Aparecida Fernandes. Perguntas-máquinas. Childhood e philosophy, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 227-240, jul./dez. 2007.
SIQUEIRA, Juliano. Conhecer com vontade: entrevista com Guilherme Corrêa. Brasil, 11 ago. 2009. 1 vídeo (4:32 mim). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pJRu3kN-Mp4. Acesso em: 2 set 2019.
TEBET, Gabriela. Desemaranhar as linhas de infância: elementos para uma cartografia. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Tebet (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017. p. 135-156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .