Letters to Guimarães Rosa
words and images and sertões
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p391-411Keywords:
Sertão, Cartography, Visual education.Abstract
Dear Guimarães Rosa, just follow this note of what will still reach you. I am writing letters and preparing some images to show you some of the results of a research, which aimed to understand which images have been produced based on the theme “sertão” and which ones we can produce, especially related to his work. I want to show you how we have read your works and inspired us in your backlands to create our landscapes and “sertões”. For this, we used cartography as a methodology, with landscape and visual education being the main concepts with which we operate. You know that in academia and in Education Research, text and words have been the main protagonists. In his works, words are precise and precious and provoke our imagination. The images do not always have the same status as the text and the body or speak. For, in these letters, the body is directly involved, present, walking and allows itself to be drunk by words and to produce images. Wait!
Downloads
References
ALMEIDA, Milton José de. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.
ARQUIVO NACIONAL DA TORRE DO TOMBO. Carta de Pêro Vaz de Caminha. Lisboa, 2005. Disponível em: https://digitarq.arquivos.pt/details?id=4185836. Acesso em: 27 maio 2019.
BELCHIOR. Como nossos pais. Álbum Alucinação, 1976.
CARERI, F. Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Gustavo Gilli, 2013.
CARRASCOZA, J. A. Linha única. São Paulo: SESI-SP, 2016.
CAUQUELIN, A. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DELEUZE, G. Que és un dispositivo? In: MICHEL Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990. p. 155-161. Disponível em: http://escolanomade.org/2016/02/24/deleuze-o-que-e-um-dispositivo/. Acesso em: 14 out. 2019.
DELEUZE, G. O abecedário de Gilles Deleuze. França: Direção Pierre-André Boutang, 1996.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011. v. 1.
DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.
FELDMAN, I. [Orelha do livro]. In: DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
LEITE, A. M. P. Qual é o lugar da ficção na Educação? Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 35, n. 69, p. 25-35, 2017.
OLIVEIRA JUNIOR, W. M. Lugares geográficos e(m) locais narrativos. In: MARANDOLA JUNIOR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (org.). Qual o espaço do lugar? geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 119-154.
PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividades. Porto Alegre: Sulina, 2012.
PESSOA, F. Poemas completos de Álvaro de Campos. Disponível em: http://luso-livros.net/. Acesso em: 29 maio 2019.
PRADO, Ricardo. Mia Couto fala da influência de Guimarães Rosa na sua prosa poética. [Entrevista cedida a] Carta Capital, São Paulo, 8 out. 2010. Disponível em: https://www.portalraizes.com/1mia-couto-guimaraes-rosa/. Acesso em: 14 out. 2019.
ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
ROSA, J. G. Grande sertão: veredas. 22. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROSA, J. G. A terceira margem do rio. In: PRIMEIRAS estórias. 15. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SCARELI, G.; CARVALHO, I. F.; AZEVEDO, E. C. A mulher nordestina nos filmes O céu de Suely, Baile Perfumado e Luzia Homem. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26., 2011, São Paulo, SP. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1308146512_ARQUIVO_ANPUHTrabalhoFinal.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.
TARKOVSKI, A. Esculpir o tempo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VASCONCELOS, J. A filosofia e seus intercessores: Deleuze e a não filosofia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1217-1227, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n93/27276.pdf. Acesso em: 29 ago. 2019.
VELOSO, C.; NASCIMENTO, M. A terceira margem do rio. Álbum Circuladô, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .