Children's words and images
exchanging languages and recreating the world with fireflies
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p493-508Keywords:
Words, Images, Creative imagination.Abstract
The power of a new life lies in the possibility of living and recreating the world. Similarly, children, mobilized by the novelty of the world, can not only live it, recreate it, and even subvert it from contact with images and words. This dimension of language matters in our studies, research and extension projects, so we understand this text as a beautiful pretext to present and discuss the findings, constructions and deconstructions of children from an intensive and joyful approach with images and words in writing workshops at school. We recognize the potentiality of this experience in its ability to dislodge us from old concepts, to make us sensitive to new meaningful writing, as life should be. For this we need to be led by the children, in their wide paths and in the squeezed alleys of their creations. Creations that are like fireflies, little lights of existence in the dark night.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1978.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. Lisboa: Edições 70, 1984.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1997.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.
COGNET, Georges. Compreender e interpretar desenhos infantis. Petrópolis: Vozes, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.
FALCÃO, Adriana. Mania de explicação. São Paulo: Moderna, 2001.
GONÇALVES, José Eduardo. (org.). Ofício da palavra. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
OLIVEIRA, Paula Gomes de. O trabalho pedagógico com histórias inventadas: narrativas, imaginação e infância. Curitiba: CRV, 2016.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 4. ed. São Paulo: Global, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quaestio - Revista de Estudos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .