Children's words and images

exchanging languages and recreating the world with fireflies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p493-508

Keywords:

Words, Images, Creative imagination.

Abstract

The power of a new life lies in the possibility of living and recreating the world. Similarly, children, mobilized by the novelty of the world, can not only live it, recreate it, and even subvert it from contact with images and words. This dimension of language matters in our studies, research and extension projects, so we understand this text as a beautiful pretext to present and discuss the findings, constructions and deconstructions of children from an intensive and joyful approach with images and words in writing workshops at school. We recognize the potentiality of this experience in its ability to dislodge us from old concepts, to make us sensitive to new meaningful writing, as life should be. For this we need to be led by the children, in their wide paths and in the squeezed alleys of their creations. Creations that are like fireflies, little lights of existence in the dark night.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Gomes de Oliveira , Universidade de Brasília

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília, Professor Adjunto da Universidade de Brasília. Atua em projetos de pesquisa e extensão com foco nas temáticas de Linguagem, Alfabetização, Letramento, Multiletramentos, Formação de professores, Literatura, Narrativas, Imaginação e Subjetividade.

References

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1978.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Lisboa: Edições 70, 1984.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC, 1997.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.

COGNET, Georges. Compreender e interpretar desenhos infantis. Petrópolis: Vozes, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

FALCÃO, Adriana. Mania de explicação. São Paulo: Moderna, 2001.

GONÇALVES, José Eduardo. (org.). Ofício da palavra. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

OLIVEIRA, Paula Gomes de. O trabalho pedagógico com histórias inventadas: narrativas, imaginação e infância. Curitiba: CRV, 2016.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 4. ed. São Paulo: Global, 1985.

Published

2020-08-14

How to Cite

OLIVEIRA , Paula Gomes de. Children’s words and images: exchanging languages and recreating the world with fireflies. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 493–508, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n2p493-508. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3770. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Arte-fatos: tensões e(m) possibilidades entre cultura, pesquisa e educa