The protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (1946-1961)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p763-784

Keywords:

Escolanovismo, Technological education , Hegemony.

Abstract

This paper aims to analyze, from the historical and dialectical materialism point of view, the actions of the Brazilian-American Commission of Industrial Education (CBAI, in the Brazililian acronym) in the period from 1946 to 1962, as a protagonist in the promotion of the hegemony of bourgeois. Data from the Bulletin of the CBAI allow to observe the enlargement of the State towards the private sector, speaking in terms of the interpenetration between those two spheres. The Brazilian bourgeoisie moved its organic intellectuals and engaged them in solidifing the liberal thesis, to ensure the reinforcement of the American way of life based on Gramci’s Americanism and Fordism. The so-called Escolanovismo in the industrial and technical education was the strategy that elite resort to in order to install and maintain the bourgeois liberal order. The principle of “differentiating unification” was spread in those schools in order to qualify workers fully comitted to those ideals and keep society organized in competing classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Talita Francieli Bordignon, Universidade Federal de Goiás

Professora Adjunta de História da Educação na Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Bacharel e licenciada em História pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP-Franca) e pedagoga pelo Centro Universitário de Araras "Dr. Edmundo Ulson". 

References

AMORIM, Mário Lopes. Da escola técnica de Curitiba à escola técnica federal do Paraná: projeto de formação de uma aristocracia do trabalho (1942 - 1963). São Paulo: USP, 2004.

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

BECKER, Nair Maria. Seleção e Aquisição de Móveis. Boletim da CBAI, Rio de Janeiro, v. 7, n. 9, p. 1112-1113, set. 1953.

BITTAR, Marisa; FERREIRA JUNIOR, Amarilio. Ativismo pedagógico e princípios da escola do trabalho nos primeiros tempos da educação soviética. Revista Brasileira de Educação, Brasília, v. 20, n. 61, p. 433-456, abr./jun. 2015.

BORDIGNON, Talita F. As ações do Estado brasileiro para o desenvolvimento do ensino industrial no Brasil (1946-1971). 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

BORDIGNON, Talita F. Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961). 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

BUCI-GLUCKSMANN, Christine. Gramsci e o estado: por uma teoria materialista da filosofia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

CBAI. Editorial. Fim de ano. Boletim da CBAI, Curitiba, v. 12, n. 3, p. 1, dez. 1958.

CHILDS, Jhon. A democracia e o método educacional. Boletim da CBAI, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 578-580, jan. 1950.

DE DECCA, Edgar. 1930: o silêncio dos vencidos. 4. ed. SP: Brasiliense, 1981.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Petrópolis: Vozes, 2014.

FERNANDES, Florestan. A revoluçao burguesa no Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

FERRIÈRE, Adolphe. A escola ativa. Boletim da CBAI, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 600-601, fev. 1951.

GALVÃO, Jesus Belo. Editorial – Mais um ano de vida. Boletim da CBAI, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 577-577, jan. 1951.

GOMES, Jarbas Maurício. Religião, educação e hegemonia nos Quaderni del Carcere de Antonio Gramsci. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Programa de Pós-Graduação em Educação- Maringá, 2012.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

HOBSBAWM, Eric. A era dos extremos. 2. ed. São Paulo: Schwarcz, 2009.

IANNI, Octavio. O colapso do populismo no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1975.

JOLL, James. As ideias de Gramsci. São Paulo: Cultrix, 1979.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergstrom. Introdução ao estudo da Escola Nova. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

MACHADO, Lucília. R. de S. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1989.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. São Paulo: Cortez, 2016.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

TOTA, Antonio Pedro. O imperialismo sedutor. São Paulo: Cia. Das Letras, 2000.

WESTBROOK, Robert; TEIXEIRA Anísio. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.

Published

2021-11-05

How to Cite

BORDIGNON, Talita Francieli. The protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (1946-1961). Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 763–784, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p763-784. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3813. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda