The protagonism of an indigenous school of the Terena ethnicity in Mato Grosso do Sul in the process of returning the traditional territory of the Buriti indigenous land

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n2p609-628

Keywords:

Terena indians, Indigenous school, Resumption of traditional territory.

Abstract

The objective of the research was to analyze the involvement of the Terena Indigenous School Alexina Rosa Figueredo, from Aldeia Buriti, in Mato Grosso do Sul, in the process of retaking the territory originating from the Terena, seeking to understand how the school took part as well as the propose of composing the  school pedagogical proposal articulated to the retaking territory militancy movement. The methodology used for the production and analysis of research data seeks to articulate several procedures, such as document analysis, interviews with elders and village leaders, teachers and students of the indigenous school, as well as PPP analysis of the school. The research contributes to the understanding of how the role of the school makes it possible to carry out a truly differentiated indigenous school education that meets the interests of the Terena community.

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Author Biographies

Gerson Pinto Alves, Escola Polo Indígena Terena Alexina Rosa Figueredo

Indígena da etnia Terena. Professor na Escola Polo Indígena Terena Alexina Rosa Figueredo, Aldeia Buriti, Mato Grosso do Sul, Brasil. Mestre em Educação pelo PPGE/UCDB.

Heitor Queiroz, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

Realizou pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) na Linha de Pesquisa Movimentos Sociais, Política e Educação Popular, 2017-2018. Doutorado em Ciências - Ecologia e Recursos Naturais, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) 2006. Mestrado em Ciência Ambiental, pela Universidade de São Paulo (USP) 1999. Graduação em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) 1979-1982 e Faculdades Unidas Católica de Mato Grosso (FUCMAT) 1983. Atualmente é Professor na Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) - Mestrado e Doutorado, atuando na Linha de Pesquisa 'Diversidade Cultural e Educação Indígena' (2013-Atual), tendo coordenado o programa entre 2014-2018. Líder do Grupo de Pesquisa Diversidade Cultural, Educação Ambiental e Arte - CNPq. 

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Published

2020-08-14

How to Cite

ALVES, Gerson Pinto; HEITOR QUEIROZ. The protagonism of an indigenous school of the Terena ethnicity in Mato Grosso do Sul in the process of returning the traditional territory of the Buriti indigenous land. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 2, p. 609–628, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n2p609-628. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3908. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda