Tauromaquia, adventure and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p885-898

Keywords:

Bullfighting, Presence, Education.

Abstract

This work is part of the tauromaquia’s universe by Michel Leiris and Pablo Picasso in the direction of Hans Ulrich Gumbrecht's reflections on education, especially his concern about the apathy that students demonstrate in the humanities. Tauromaquia functions as an allegory that carries qualities to think about the impulse of courage, attention and interest in dealing with knowledge. We could mencion the climbers and the need for concentration at the moment. However, bullfighting reaches a much larger imaginary universe, perhaps due to its cultural ancestry. In fact, Leiris and Picasso wanted to create like a bullfighter in front of the bull, open to the empire of moment and risk. In this essay, we developed some considerations about education as an adventure of knowledge.

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Author Biographies

Fábio Baracuhy Medeiros, Sindicato de Hotéis, Restaurante bares e similares de Florianópolis

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Advogado do Sindicato de Hotéis, Restaurantes, Bares e Similares de Florianópolis. 

Ana Maria Hoepers Preve, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Graduação em Biologia e mestrado em Educação pela UFSC; doutorado em Educação pela UNICAMP na área de concentração Educação, conhecimento, linguagens e arte. Professora adjunta no Curso de Geografia e professora permanente no Programa de Pós Graduação em Educação na linha de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). 

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Published

2021-11-05

How to Cite

MEDEIROS, Fábio Baracuhy; PREVE, Ana Maria Hoepers. Tauromaquia, adventure and education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 885–898, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p885-898. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3997. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda