Between healing and everyday dressing

a Foucaultian discursive analysis of nursing teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4011

Keywords:

ethics, aesthetics, nursing education.

Abstract

Michel Foucault sought in his thoughts to problematize the subject in relation to knowledge, power and self. This study discusses the issue of the subject/with you. The aim of the study was to understand the self-care of undergraduate nursing professors at a Faculty of Nursing in the interior of the state of Minas Gerais, taking into account that it is a profession whose object of work is care which is linked to care for the other. The methodology is based on a reflective analysis of Foucault's theory, focusing on the discourses of nursing professors. The results showed that the professors do not know how to differentiate between self-care and self-care. In the discussion, it is evident through the analyzed speeches that the research subjects stated that they practice self-care, but what they actually do, most of the time, is self-care. As for the final considerations, nursing professors demonstrate that they do not exercise self-care and affirm that self-care interferes with care for the other, including in their teaching practices. They believe that research enables reflection for the (de)construction of their care practices. This research was developed with the help of the Foucaultian Studies Group in Education at Universidade São Francisco and it is part of it, developed in the master's degree in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Vinhas Timóteo, Universidade São Francisco - USF

Enfermeira, Bacharel em Enfermagem, pela Escola de Enfermagem Wenceslau Braz. Mestra e doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco, na linha de Educação, Linguagens e Processos Interativos. Especialista Lato Sensu em Enfermagem do Trabalho, pelo Centro Educacional Internacional - UNINTER. 

Carlos Roberto da Silveira, Universidade São Francisco - USF

Pós-Doutor pela Universidade São Francisco (USF-SP). Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP - CAPES). Mestre em Filosofia (concentração em Ética) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMP). Trabalha na função de professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e de Graduação, com atuação na linha de pesquisa Educação, Sociedade e Processos Formativos, da Universidade São Francisco (USF-Itatiba-SP). 

References

BRANCO, P. C. C.; SILVA, L. X. B. Psicologia Humanista de Abranham Maslow: recepção e circulação no Brasil. Phenomelogical Studies - Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 189-199, maio/ago. 2017.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso sobre seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COLASANTI, M. Eu sei, mas não devia. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

FISHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 1, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 3. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2002.

FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012. p. 254- 280.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. Curso dado no Cóllege de France (1981-1982). 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade. O governo de si e dos outros II. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

GIORDANO, D. P.; FELLI, V. E. A. Work process of nursing professors. Revista Latina-Americana de Enfermagem, São Paulo, n. 25, p. 1-8, 2017.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

SILVA, I. J. et al. Cuidado, autocuidado, e cuidado de si: uma compreensão paradigmática para o cuidado de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem/USP, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 697-703, 2009.

SALBEGO, C. et al. Significado do cuidado para enfermagem do centro cirúrgico. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 1, p. 46-53, jan./fev. 2015.

SILVEIRA, C. R. As deusas da justiça, os homens e as vendas da injustiça. Theoria - Revista Eletrônica de Filosofia, Pouso Alegre, v. 3, n. 7, p. 1-14, 2011.

Published

2022-08-05

How to Cite

TIMÓTEO, Larissa Vinhas; SILVEIRA, Carlos Roberto da. Between healing and everyday dressing: a Foucaultian discursive analysis of nursing teaching. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022012, 2022. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4011. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4011. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Educação e Sensibilidade