The child and the right to education

challenges of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n3p919-937

Keywords:

Early childhood education, Right to education, Early childhood.

Abstract

Although child's right to early childhood education has been guaranteed by legislation for more than three decades, respecting and complying with current regulations still faces numerous challenges, especially with regard to early childhood education. Thus, this article aims to discuss the existing challenges regarding the legal determinations in Early Childhood Education. To do so, first, a brief contextualization about children rights in Brazil is presented, and then, the problems evidenced with regard to the provision of education for young children in the Brazilian reality are analyzed. As for the methodological aspects, this article is based on bibliographical research and documental research.  It is understood, with the study, that early childhood education is a space that invites adults and children to a meeting full of discoveries, driven by the right of the two to express wishes, thoughts, doubts, curiosities, etc., in a time and space that don't be immutable, repetitive, boring and monotonous.

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Author Biographies

Danieli Casare da Silva Moreira, Prefeitura Municipal de Sorocaba

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Sorocaba. Atualmente é diretora de escola da Prefeitura Municipal de Sorocaba. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação

Izabella Mendes Sant’Ana, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Psicóloga, Mestre em Psicologia Escolar e Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Pós-doutorado em Psicologia Escolar na University of California, Berkeley - USA. Membro do GT de Psicologia Escolar e Educacional da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba. É vice-coordenadora do Programa de pós-graduação em Educação (PPGEd - UFSCar Campus Sorocaba) e líder do grupo de pesquisa Grupo de Pesquisa sobre Educação, práticas educativas e processos psicossociais (GEPEP/CNPq).

Rafael Ângelo Bunhi Pinto, Uniso - Universidade de Sorocaba

Doutor em Educação pela Universidade de Sorocaba, mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba, especialista em Gestão e Liderança Universitária pela Universidade de Caxias do Sul - UCS e Instituto de Gestão e Liderança Universitária - Centro IGLU/Brasil, especialista em Gestão Estratégica de Negócios pela Universidade de Sorocaba e graduado em Administração pela Universidade de Sorocaba. Atualmente, é professor permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade de Sorocaba, e Diretor da Editora da Universidade de Sorocaba - EdUniso. Avaliador do Banco de Avaliadores do Sinaes (BASis) - INEP/MEC.

Sabrina Aparecida Galão , Prefeitura Municipal de Sorocaba

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Sorocaba, especialização em psicopedagogia pela Universidade Anhanguera de São Paulo e especialização em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é Orientadora Pedagógica da Prefeitura Municipal de Sorocaba e Pesquisa e desenvolvimento da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2021-11-05

How to Cite

MOREIRA, Danieli Casare da Silva; SANT’ANA, Izabella Mendes; PINTO, Rafael Ângelo Bunhi; GALÃO , Sabrina Aparecida. The child and the right to education: challenges of early childhood education. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 23, n. 3, p. 919–937, 2021. DOI: 10.22483/2177-5796.2021v23n3p919-937. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4789. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda