Depopulation and original resistance

identity, education and culture (Ufam/Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5167

Keywords:

native resistance, identity, education.

Abstract

The study aims to understand how the originating people relate the connections existing with non-original society and indigenous school education, addressing the struggles and conquests of native peoples through resistance and resignification movements of the own ways and identity of being Pupỹkary. Through the plots, the testimony of an Pupỹkary leader, in which he addresses what it means to be indigenous in the face of contextualizations of the school education system in the south of Amazonas and critical reflections, front of the exercise of autonomy and citizenship of the natives of the Amazon. Thus, for the approaches, the study presents data from the interview with a Pupỹkary representative and leader who lives in the urban area (Lábrea-AM), in line with the cosmovision about identity, education and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alcioni da Silva Monteiro, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutoranda em Educação - UFAM. Possui Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades - PPGECH; Pós graduada em Educação e Sociedade - UNINA; Pós graduação em Gestão Pública - UFAM. Licenciatura em Artes Visuais e Pedagogia, ambas pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atualmente é Coordenadora Pedagógica da Secretaria de Educação e Cultura do Município de Lábrea - SEMEC.

Suely Aparecida do Nascimento Mascarenhas, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Possui graduação em Pedagogia - Supervisão escolar e magistério pela Universidade Federal de Rondônia. Doutorado em Diagnóstico e avaliação educativa-psicopedagogia pela Universidade da Coruña (2004, registrado UNB, Brasil). Exerce suas funções como Professora DE, Titular, na Universidade Federal do Amazonas- Campus do Vale do Rio Madeira - Instituto de Educação.

Published

2024-04-12

How to Cite

MONTEIRO, Alcioni da Silva; MASCARENHAS, Suely Aparecida do Nascimento. Depopulation and original resistance: identity, education and culture (Ufam/Brazil) . Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024002, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5167. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5167. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda