Digital Information and Communication Technologies in Education

three possible perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22484/2177-5788.2020v46n1p143-159

Keywords:

Digital information and communication technologies. , Education and technology., Digital culture.

Abstract

This article presents and reflects on the insertion of Digital Technologies of Information and Communication - DICTs, in Education, justified by the presence of a Digital Culture. Considering the need for the school to insert DICTs in the training of students, it is necessary to identify the purposes of their use, minimizing negative impacts on the process and eliminating fads in pedagogical practices. In order to propose a look at the application of DICTs in Education, three different perspectives were found. In the first, DICTs are objects of study for students. The second deals with the use of DICTs as a tool to support teaching and / or learning. Finally, the third perspective identifies DICTs as a support and condition for pedagogical practices to be possible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRETO, Chame F. Informática descomplicada para educação: aplicações práticas para sala de aula. São Paulo: Érica, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto 9.057 de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9057.htm. Acesso em: 25 maio 2020.

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, 2003.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2009.

MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e tecnologias de informação e comunicação. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS; Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2015.

NELSON, Theodor Holm. O computador ainda imita o papel. Veja, São Paulo, ano 38, n. 52 (1932), nov. 2005.

PEREIRA, Alice T. C.; SCHMITT, Valdenise; DIAS, Maria Regina A. C. Ambientes virtuais de aprendizagem. In.: PEREIRA, Alice Theresinha Cybis (Org.). Ambientes virtuais de aprendizagem em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2007.

PIMENTA, Maria Alzira A. Ética e criatividade: as dimensões do plágio. In: AMARILHA, M. (org.). Educação e leitura: desafios e criatividade. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2016.

SANCHO, Juana M.; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). Tecnologias para transformar a educação. São Paulo: Artmed, 2006.

TAKAHASHI, Tadao (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

VELOSO, Renato. Tecnologia da informação e comunicação. São Paulo: Saraiva, 2011.

Published

2020-07-20

How to Cite

VICTORINO DA SILVA, Leo. Digital Information and Communication Technologies in Education: three possible perspectives. Revista de Estudos Universitários - REU, Sorocaba, SP, v. 46, n. 1, p. 143–159, 2020. DOI: 10.22484/2177-5788.2020v46n1p143-159. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/3955. Acesso em: 22 jul. 2024.