Gender and learning

experiences of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5482

Keywords:

learning, gender, higher education.

Abstract

This article presents the results of a study aimed at understanding the processes that shape the relationship with knowledge established by female students in higher education during the transition from face-to-face to virtual learning due to the Covid-19 pandemic. The theoretical framework includes studies on gender and education, Bernard Charlot's theory of the relationship with knowledge, and contributions from geographer Doreen Massey. The methodological approach of the study adopts the (auto)biographical perspective commonly used in educational research. The empirical data were collected through narrative interviews with three students from the fields of Pedagogy, Accounting, and Veterinary Medicine, and the analysis was conducted using Doreen Massey's concept of "places-within-places." The results indicate that their experiences and learning processes are intertwined with feminine care practices, which predate the Covid-19 context and influence their conditions as remote learners. The study highlights the numerous consequences and setbacks caused by the Covid-19 pandemic in education, work, health, and the pursuit of gender equality.

Downloads

Author Biographies

Karine Keily Rangel Teixeira, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (Unopar). Especialista em Docência do Ensino Superior (UNIVALE). Mestrado em Gestão Integrada do Território, pela Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE). Atualmente é Pedagoga do Setor de Gestão Pedagógica - GEPE e Professora da Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE.

Maria Celeste Reis Fernandes de Souza, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE)

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Carangola FAFILE. Mestrado em Ciências de la Educación pelo Instituto Enrique José Varona, Havana. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais UFMG. Estágio de pós-doutoramento em educação na Universidade Federal de Sergipe UFS. Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Integrada do Território e do curso de Pedagogia, Univale.

Cristiane Mendes Netto, Universidade Vale do Rio Doce (UNIVALE)

Possui bacharelado em Informática pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Especialização em Educação a Distância pelo SENAC-RJ. Especialização em Design Instrucional para EaD Virtual pela UNIFEI. MBA em Gestão de Projetos pela Universidade de São Paulo. Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutorado em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora na Universidade Vale do Rio Doce – Univale.

Published

2025-05-16

How to Cite

TEIXEIRA, Karine Keily Rangel; SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de; NETTO, Cristiane Mendes. Gender and learning: experiences of university students. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025021, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5482. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5482. Acesso em: 19 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda