A journey from singular to plural

literacies within a process of continuing teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5330

Keywords:

literacy, literacies, continuing education.

Abstract

This article aims to investigate which literacy conceptions support teaching practices with regards to reading in the early stages of basic education. This proposal is justified by the needs inherent to the relationships of meaning imbricated in reading as an instrument of power in a society that portrays the different cultures of writing. Data for analysis were extracted from narratives written by teachers at the beginning and end of five formative meetings using an instrument called, illustratively, as “time capsule”. In this movement, it was perceived how to anchor the reading activities developed in the classroom, beyond the decoding of the alphabetic system, observing the plurality in the perspective of the literacies.

Downloads

Author Biographies

Ana Paula Machado Teixeira, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL - Araranguá). Mestrado em Educação - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Doutoranda em Educação - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Professora dos Anos Iniciais no município de Arroio do Sal. Integrante do grupo de Grupo de Pesquisa e Estudos Integrados à Educação: Linguagens e Letramentos/UERGS.

Mônica de Souza, Universidade Estadual do Rio grande do Sul (UERGS)

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Mestre do Programa de Pós-graduação da Universidades Estadual do Rio Grande do Sul. Professora dos Anos Iniciais nos municípios de Terra de Areia/RS e Capão da Canoa/RS. Integrante do grupo de Grupo de Pesquisa e Estudos Integrados à Educação: Linguagens e Letramentos/UERGS.

Veronice Camargo da Silva, Universidade Estadual do Rio grande do Sul (UERGS)

Possui Graduação em Letras. Mestrado em Letras- Área de Concentração-Linguística Aplicada.  Doutorado em Linguística. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul/UERGS. Docente no Programa de Pós-Graduação -Mestrado Profissional em Educação/ UERGS.

Published

2025-03-24

How to Cite

TEIXEIRA, Ana Paula Machado; SOUZA, Mônica de; SILVA, Veronice Camargo da. A journey from singular to plural: literacies within a process of continuing teacher training. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025011, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5330. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5330. Acesso em: 18 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda