The representation of black men and women in Brazilian art

a critical reflection in the school context of images by different artists and historical periods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5429

Keywords:

works of art, black representation, elementary school.

Abstract

This work highlights the importance of studying in the school environment and getting students to reflect on the condition of black people from the period of colonization to the present day by reading and analyzing the representation of works of art by the artists Jean Baptiste Debret, Tarsila do Amaral, Heitor dos Prazeres and Rosana Paulino. The research is a qualitative approach of a documentary nature. To carry out the study, two works by each artist were selected chronologically. The analyses reveal, from different artistic perspectives, the condition in which black men and women lived and live in Brazil. The text indicates the need to address ethnic-racial issues in basic education schools by teaching Afro-Brazilian and African history and culture, thus also complying with Laws 10.639/03 and 11.645/08.

Downloads

Author Biographies

Walquíria Carneiro Silva Benício, Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)

Possui graduação em Letras com habilitação em Espanhol pela Universidade Católica de Santos, em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho, Especialização na área da Educação com o curso "Ética, Valores e Cidadania" pela Universidade de São Paulo, Especialização área de Letras com o curso "Língua Portuguesa e Literatura Brasileira" pela Universidade Cândido Mendes. Atualmente é mestranda do Programa de Mestrado Profissional Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Desde 2016 até o momento é Coordenadora Pedagógica na rede municipal de Praia Grande. 

Gerson Tenório dos Santos, Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)

Possui graduação em Tradução e Interpretação Português-Inglês pela Universidade Ibero-Americana, graduação em Licenciatura Português Inglês pela Universidade Ibero Americana, graduação em Pedagogia pela Universidade Camilo Castelo Branco, mestrado e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é Coordenador e professor do Mestrado Profissional Práticas Docentes no Ensino Fundamental e professor do Curso de Psicologia e vários cursos de Lato Sensu da UNIMES.

Published

2025-03-27

How to Cite

BENÍCIO, Walquíria Carneiro Silva; SANTOS, Gerson Tenório dos. The representation of black men and women in Brazilian art: a critical reflection in the school context of images by different artists and historical periods. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 27, p. e025014, 2025. DOI: 10.22483/2177-5796.2025v27id5429. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5429. Acesso em: 18 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos de Demanda