The representation of black men and women in Brazilian art
a critical reflection in the school context of images by different artists and historical periods
DOI:
https://doi.org/10.22483/2177-5796.2025v27id5429Keywords:
works of art, black representation, elementary school.Abstract
This work highlights the importance of studying in the school environment and getting students to reflect on the condition of black people from the period of colonization to the present day by reading and analyzing the representation of works of art by the artists Jean Baptiste Debret, Tarsila do Amaral, Heitor dos Prazeres and Rosana Paulino. The research is a qualitative approach of a documentary nature. To carry out the study, two works by each artist were selected chronologically. The analyses reveal, from different artistic perspectives, the condition in which black men and women lived and live in Brazil. The text indicates the need to address ethnic-racial issues in basic education schools by teaching Afro-Brazilian and African history and culture, thus also complying with Laws 10.639/03 and 11.645/08.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Quaestio - Revista de Estudos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do artigo para fins não comerciais, desde que atribuam ao(s) autor(es) o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito da primeira publicação para a Quaestio: Revista de Estudos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.
Outros acordos contratuais podem ser feitos pelos autores, para posterior distribuição da versão do artigo (por exemplo em páginas institucionais ou pessoais, ou em livro), explicitando que o trabalho foi publicado nesta revista .