School physical education

teachers’ autonomy and responsibilities

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p699-719

Palavras-chave:

Physical education, Teachers’ Autonomy

Resumo

This article has as its goal to justify and analyze the thematic propositions of the XV Seminar of School Physical Education: teachers’ autonomy and responsibilities. To do so, the theme is historically contextualized from two phases: 1) The search for legitimacy in the academia and; 2) The search for approximating teachers and their teachings. In the first one, it is possible to affirm that the seminars organized by EEFEUSP, from their very beginning and throughout the following twenty years, have presented an academic position towards the specificities and the different forms of school knowledge related to the curriculum component Physical Education, aiming at contributing to a legitimacy of the Physical Education itself in the academia. In the second phase, the question is properly and profitably addressed so to justify the seminar’s time and social place, targeting the teaching and the building of different kinds of knowledge through it. In this last phase, it is noticed an increase in the number of participants and also in the number of presentations, showing that the path chosen with locus on the teaching was right. Finally, once the analysis of the editing of the XV Seminar of School Physical Education is finished, it is put in this essay the challenge to think and project seminars to the next decade.

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Biografia do Autor

Walter Roberto Correia, Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo

Livre Docente da Escola de Educação Física e Esporte da USP. Doutor em Educação/Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação Física pela Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo. Especialista em Psicologia Analítica/Abordagem Junguiana pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Formação em Psicanálise pelo CEP - Centro de Estudos Psicanalíticos. Tem experiências nas áreas de Educação e Educação Física com ênfase nos seguintes temas: Formação de Professores; Dimensões Psíquicas e Emocionais na Docência; Educação Física Escolar; Dimensões Socioculturais do Movimento Humano. Atualmente é docente do Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano da EEFEUSP. 

Sergio Roberto Silveira, Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte da USP

Possui Licenciatura em Educação Física pela EEFUSP; Mestrado em Educação pela FEUSP; Doutorado em Ciência pela EEFEUSP; Pós-Doutorado em Educação Física Escolar pela EEFEUSP; Pós-Doutorado em Currículos e Programas no Instituto Arte da UNESP. Atualmente é Professor Assistente junto ao Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano da Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo e orientador do programa de Pós-Graduação. Tem experiência em Educação Física Escolar, atuando em projetos e pesquisas nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Processo Ensino e Aprendizagem; Organização e Desenvolvimento de Currículos e Programas e Formação de Professores / Preparação Profissional.

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Publicado

23-12-2020

Como Citar

CORREIA, Walter Roberto; SILVEIRA, Sergio Roberto. School physical education: teachers’ autonomy and responsibilities. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 699–719, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p699-719. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3904. Acesso em: 4 nov. 2024.

Edição

Seção

Dossiê - Educação Física Escolar